Ανακατατάξεις στις παραχωρήσεις λόγω του άξονα Πάτρα – Πύργος.

339

  

Ο γερμανικός όμιλος Hochtief δεν φαίνεται διατεθειμένος να επενδύσει νέα κεφάλαια, ώστε να αναλάβει η Ολυμπία Οδός και τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, στην περίπτωση που υπάρξει έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με αποτέλεσμα να επανέρχονται τα σενάρια για μετοχικές αλλαγές σε εταιρείες παραχώρησης.

Η στάση των Γερμανών, που κατέχουν το 17% της Ολυμπίας Οδού, δεν έχει μέχρι στιγμής ξεκαθαριστεί, σύμφωνα με στελέχη τεχνικών εταιρειών. Ως αποτέλεσμα, καταγράφεται καθυστέρηση και στον υπόλοιπο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών που ετοιμάζεται να καταθέσει επίσημο αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να ενταχθεί ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.

Η περιορισμένη διάθεση της Hochtief, που ελέγχεται από τον ισπανικό όμιλο ACS, για νέες επενδύσεις μέσω Ολυμπίας Οδού, ξαναφουντώνουν τα σενάρια σύμφωνα με τα οποία ο γερμανικός όμιλος επιθυμούσε να μεταβιβάσει το ποσοστό του. Μάλιστα, ορισμένοι υποστηρίζουν εδώ και μήνες πως στη Hochtief επιδιώκουν να αποσυρθούν από την Ολυμπία Οδο, με πώληση του 17%, αλλά ταυτόχρονα να αυξήσουν το ποσοστό τους στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» που διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί. Στη συγκεκριμένη κοινοπραξία, η Hochtief PPP Solutions είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος με 38,89%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει το 22,22%, η ΑΒΑΞ το 23,61% και η γαλλική Vinci το 15,28%. Οι Γάλλοι είναι οι μεγαλύτεροι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού με 29,9%, με την ΑΒΑΞ στο 19,1% και τις Hochtief, ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ να κατέχουν από 17%.

Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει υποστηρίξει από την πρώτη στιγμή πως ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος δεν πρόκειται να κατασκευαστεί με το μοντέλο των οκτώ διαφορετικών εργολαβιών που επέλεξε η προηγούμενη κυβέρνηση. Η πρόταση για ένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό (στην οποία είχε ενταχθεί αλλά βγήκε στις αρχές της δεκαετίας με την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης) θεωρείται ως η πλέον αποτελεσματική λύση, χωρίς να είναι και η μοναδική που εξετάζουν στο υπουργείο.

Οπως φαίνεται, εκτός από τη συμφωνία μεταξύ των μετόχων της Ολυμπίας Οδού, κρίσιμο ρόλο θα διαδραματίσει και το τίμημα που θα προσφέρει η κοινοπραξία. Η τελευταία είναι, μάλιστα, κατά κάποιο τρόπο παγιδευμένη καθώς στους οκτώ διαγωνισμούς που προχώρησαν επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης υπήρξαν απίστευτες εκπτώσεις, κοντά στο 50%. Οι εργολάβοι δεσμεύονταν, δηλαδή, πως θα κατασκευάσουν ένα έργο σχεδόν 450 εκατ. με 225 εκατ. ευρώ! Ετσι και η Ολυμπία Οδός καλείται να προσφέρει τίμημα που θα βρίσκεται σχετικά κοντά, ώστε να αντιμετωπίσει και όσους υποστηρίζουν πως «το έργο θα κοστίσει παραπάνω» και ας ήταν κοινό μυστικό πως «δεν έβγαινε» με τις εκπτώσεις του 50%.

Όλα βέβαια θα κριθούν από τη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στην περίπτωση που η απόφαση της Κομισιόν για ένταξη του οδικού άξονα στην Ολυμπία Οδό είναι αρνητική, στο υπουργείο εξετάζουν διάφορα σενάρια. Στελέχη του υπουργείου Υποδομών θεωρούν πως είναι εφικτό να ανατεθούν οι οκτώ εργολαβίες σε δύο αναδόχους (να αναλάβει δηλαδή από τέσσερις ο καθένας), ώστε να υπάρχουν οι οικονομίες κλίμακας που θα συμπιέσουν το κόστος κατασκευής και θα συμβάλουν στην επιτάχυνση των εργασιών, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος απώλειας κοινοτικών πόρων.

Όσον αφορά τις επεκτάσεις του Πάτρα – Πύργος προς Τσακώνα και Αρχαία Ολυμπία, θα εξεταστούν σε δεύτερη φάση. Προς το παρόν στο υπουργείο επικεντρώνονται στην προσπάθεια εκκίνησης των κάποιων μεγάλων έργων στα οποία περιλαμβάνεται και το Πάτρα – Πύργος, μαζί με τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας και κάποια μικρότερα έργα που έχουν μπλοκαριστεί λόγω του γνωστού κύματος προσφυγών.

Φώτης Κόλλιας

euro2day.gr