Εντός των ημερών «τρυπάνε» την Οθρυ

343

  

othrisΟλοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες η διάνοιξη της σήραγγας στον ορεινό όγκο της Οθρυος, ανοίγοντας τον δρόμο στην ΕΡΓΟΣΕ για τη δημοπράτηση της εργολαβίας-«σκούπα» που θα φέρει την Αθήνα σε απόσταση τρεισήμισι ωρών από τη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, η συμπρωτεύουσα θα είναι ευνοημένη την επόμενη περίοδο, καθώς ωριμάζουν μια σειρά από σιδηροδρομικά έργα τόσο στη δυτική πλευρά της πόλης όσο και στα σύνορα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα, αλλά θα αυξήσουν το «ειδικό βάρος» της στις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές.
Ωστόσο εκεί σταματούν τα καλά νέα για την ΕΡΓΟΣΕ, καθώς ο ΟΣΕ έκανε παρέμβαση στη Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών και πέτυχε το «πάγωμα» της προκήρυξης της μελέτης για την επέκταση του προαστιακού στο Λαύριο.
Δίδυμη σήραγγα
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», τις επόμενες ημέρες ο ανάδοχος θα «τρυπήσει» τη σήραγγα της Οθρυος. Πρόκειται για το υπόγειο τμήμα του έργου το οποίο περιλαμβάνει τη μεγάλη δίδυμη σήραγγα της Οθρυος, μήκους 6,5 χλμ. ανά κατεύθυνση. Η σύμβαση 470/2007 περιλαμβάνει την «κατασκευή υποδομής από χιλιομετρική θέση 14+000 ως χιλιομετρική θέση 25+000 (Μεγάλη Σήραγγα) της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων» στο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός που είναι και το δυσκολότερο κομμάτι στην υπό κατασκευή νέα σιδηροδρομική γραμμή.
Η ολοκλήρωση των σηράγγων στους ορεινούς όγκους της Οθρυος και του Καλλιδρόμου ανοίγει τον δρόμο για την επιτάχυνση της σύμβασης που υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2013, η οποία περιλαμβάνει τα υπολειπόμενα έργα υποδομής, της επιδομής, της σηματοδότησης και της ηλεκτροκίνησης της γραμμής, προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ.
Η νέα γραμμή στο τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι αναμένεται να είναι έτοιμη στο τέλος του 2015, ενώ το επόμενο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός θα ολοκληρωθεί το 2016. Σε συνδυασμό με τα εν εξελίξει έργα αποκατάστασης της ηλεκτροκίνησης και της σηματοδότησης στον σιδηροδρομικό ΠΑΘΕ η διοίκηση της ΕΡΓΣΟΕ εκτιμά ότι ως το τέλος του 2016 η διπλή σιδηροδρομική γραμμή θα έχει αναβαθμιστεί και ο χρόνος διαδρομής μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα μειωθεί σε 3 ώρες και 30 λεπτά.
Παράλληλα, εξελίσσονται τα έργα στις γραμμές από Θεσσαλονίκη προς πΓΔΜ και Βουλγαρία, αντίστοιχα. Στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη κατασκευάζεται νέα μονή γραμμή με ηλεκτροκίνηση, ως παραλλαγή της υφιστάμενης, στο κομμάτι Πολύκαστρο – Ειδομένη, μήκους 22 χλμ. Επίσης, στο επόμενο διάστημα δημοπρατείται η εργολαβία των υπολειπόμενων έργων υποδομής. Η ολοκλήρωση θα έρθει μέσα στο 2017. Επίσης, προγραμματίζονται προς ένταξη στο ΣΕΣ (το νέο ΕΣΠΑ) η αναβάθμιση και η ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας προϋπολογισμού 105 εκατ. ευρώ, με την ολοκλήρωση να έρχεται το 2019.
Στο μεταξύ, η ΕΡΓΟΣΕ θα «τρέξει» τέσσερα μικρά συγκοινωνιακά έργα στη Δυτική Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να αποσυμφορήσουν σημαντικά την κυκλοφορία. Το πρώτο είναι η κάτω διάβαση της Μενεμένης, όπου θα καταργηθεί η υφιστάμενη ισόπεδη διάβαση στην οδό Αγ. Παρασκευής και θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία στον αστικό ιστό, μέσα από την κατασκευή δύο ανισόπεδων διαβάσεων – μία για οχήματα και μία άλλη για πεζούς. Ο προϋπολογισμός είναι 17,2 εκατ. ευρώ και το έργο θα δημοπρατηθεί τον Ιούνιο με ορίζοντα υπογραφής της σύμβασης τον Οκτώβριο και ολοκλήρωσης το φθινόπωρο του 2016.
Το δεύτερο έργο είναι ο δυτικός προαστιακός σιδηρόδρομος City Train, που αποτελεί πρωτοβουλία του Δήμου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιείται σε συνεργασία με τους όμορους δήμους και έχει στόχο την ένωση του κέντρου με τη δυτική προαστιακή ζώνη.
Το τρίτο είναι η βελτίωση της υφιστάμενης σύνδεσης του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο, όπου προβλέπεται η κατασκευή νέας γραμμής σύνδεσης της 6ης προβλήτας, μήκους 5 χλμ. Η σύμβαση για την προμελέτη υπεγράφη το καλοκαίρι του 2013 και βρίσκεται σε εξέλιξη με χρηματοδότηση από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών και προοπτική ολοκλήρωσης στο τέλος του 2015. Επειτα ακολουθεί η οριστική μελέτη, ενώ το έργο θα υλοποιηθεί μέσω του ΣΕΣ.
Το τέταρτο έργο είναι η ανισοπεδοποίηση των διασταυρώσεων στη Θεσσαλονίκη, οι μελέτες των οποίων θα χρηματοδοτηθούν από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Ωστόσο είναι άγνωστο γιατί από αυτά τα έργα απουσιάζει η σύνδεση του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με το κυρίως δίκτυο, ένα απλό έργο το οποίο ζητεί η τοπική κοινωνία εδώ και χρόνια αφού θα ωφελήσει χιλιάδες σπουδαστές.
Κόκκινο στο Λαύριο
Στο μεταξύ, τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά με την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου της Αττικής από το Κορωπί προς το Λαύριο. Η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών είχε προεγκρίνει τη δημοπράτηση της οριστικής μελέτης του έργου, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Ωστόσο, με έγγραφό της προς την ΕΡΓΟΣΕ στα τέλη Φεβρουαρίου (βρίσκεται στη διάθεση του «Βήματος») ζήτησε να ανασταλούν όλες οι διαδικασίες προκήρυξης του διαγωνισμού «λόγω ισχυρών αντιρρήσεων του ΟΣΕ ΑΕ». Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΟΣΕ θέτει ζήτημα κόστους για το έργο.
Πηγή: www.tovima.gr