Κτηματολόγιο: Noμοθετική πρωτοβουλία για τις ενστάσεις – Πως θα λειτουργήσει το ψηφιακό Κτηματολόγιο

240

  

Το σχέδιο που προετοιμάζεται για να «τρέξει» το Κτηματολόγιο εξηγεί ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Στύλιος στη συνέντευξή του στη «Βραδυνή της Κυριακής».

Αν και η ιστορία του Κτηματολογίου μετρά στη χώρα μας περίπου 25 χρόνια, η κατάσταση δεν είναι ικανοποιητική. Μόνο το 33% έχει ήδη ολοκληρωθεί και λειτουργεί, ενώ το 60% κτηματογραφείται. Τι σκοπεύετε να κάνετε για να «τρέξει» η κτηματογράφηση;

«Οι διαδικασίες του Κτηματολογίου είναι διαχρονικά συνυφασμένες στη συνείδηση του κόσμου με ταλαιπωρία, ουρές και χάσιμο χρόνου. Αυτή η εικόνα πρέπει να αλλάξει, και θα αλλάξει μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών και των νέων ψηφιακών εργαλείων και υποδομών. Μαζί με τον υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη έχουμε θέσει ως στόχο να ολοκληρωθεί το έργο σύντομα. Και αυτό θα το πετύχουμε, πρώτον, με την επιτάχυνση της κτηματογράφησης μέσω της ενημέρωσης των πολιτών για τα οφέλη του έργου, και την άμεση αντιμετώπιση των εκκρεμών ενστάσεων που έχουν μπλοκάρει τη διαδικασία. Δεύτερον, με τη μετατροπή των παλιών υποθηκοφυλακείων σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία. Μέχρι σήμερα, έχουν ανοίξει 6 από τα 17 Κτηματολογικά Γραφεία και 15 από τα 75 Υποκαταστήματά τους, που προγραμματίζουμε, και αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες να εγκαινιάσουμε και άλλα στο Λεκανοπέδιο και στην περιφέρεια. Τρίτον, με την μετάβαση σε ένα “ψηφιακό Κτηματολόγιο”».

Η τρέχουσα κτηματογράφηση είχε μπλοκαριστεί από ενστάσεις πολιτών. Ποιο είναι το πρόβλημα και πώς θα το λύσετε;

«Το πρόβλημα προέκυψε επειδή άλλαξαν οι όροι των ήδη υπογεγραμμένων συμβάσεων και μετατέθηκε στους Αναδόχους το “βάρος” απόρριψης των αιτήσεων διόρθωσης. Αυτό έχει οδηγήσει σε προστριβές μεταξύ Αναδόχων και του Φορέα, σε ενστάσεις, και στο “πάγωμα” των μελετών κτηματογράφησης. Προχωρούμε, άμεσα, σε κατάθεση στη Βουλή, νομοθετικής πρότασης που θα επαναφέρει τη δυνατότητα των πολιτών να προσφεύγουν στις επιτροπές για τις αντιρρήσεις σε σχέση με τον τρόπο αποτύπωσης της ιδιοκτησίας τους στο Κτηματολόγιο. Παράλληλα, ψηφιοποιούμε όλα τα στάδια της διαδικασίας ενστάσεων, και με αυτό τον τρόπο θα πετύχουμε να μειώσουμε το χρόνο έκδοσης των αποφάσεων από τις επιτροπές. Επίσης, προβλέπουμε να γίνεται ένα πρώτο ξεκαθάρισμα, έτσι ώστε να μην φτάνουν στις Επιτροπές οι “συναινετικές” υποθέσεις αλλά μόνο αυτές όπου υπάρχει αντιδικία, μειώνοντας έτσι τις ενστάσεις στο μισό. Με τον τρόπο αυτό, δε θα επιταχύνουμε μόνο την κτηματογράφηση, αλλά θα αποφύγουμε και συμπληρωματικές εργασίες, ύψους 8 εκατ. ευρώ».

Οι πολίτες και οι επαγγελματίες, όπως δικηγόροι, πολιτικοί μηχανικοί, χρειάζονται πολλές εργατοώρες για να μεταβούν σε υποθηκοφυλακεία και να βρουν τα απαιτούμενα έγγραφα. Δεν θα μπορούσε να γίνεται αυτό ηλεκτρονικά;

«Θέλουμε να κάνουμε τη ζωή των πολιτών και επαγγελματιών που έρχονται σε επαφή με το Κτηματολόγιο καλύτερη και ευκολότερη και να κάνουν την δουλειά τους πιο γρήγορα και με λιγότερο κόστος. Θέλουμε να φέρουμε το Κτηματολόγιο στο σπίτι και στο γραφείο. Για αυτό, μέσω της διαλειτουργικότητας συνδέουμε όλους τους Φορείς του Δημοσίου, ώστε να μπορούν να ανταλλάσουν τα δεδομένα τα οποία χρειάζονται οι πολίτες, και αυτά τα δεδομένα να είναι άμεσα προσβάσιμα. Ψηφιοποιούμε Δομές και Υπηρεσίες. Το 2021 θα είναι ένα έτος-ορόσημο για αυτή τη διαδικασία, καθώς μία σειρά από υπηρεσίες και δεδομένα θα ψηφιοποιηθούν – γεωχωρικά δεδομένα Κτηματολογίου, δυνατότητα έρευνας στα στοιχεία του Κτηματολογίου ηλεκτρονικά για δικηγόρους και μηχανικούς, ηλεκτρονική διάθεση αεροφωτογραφιών, έκδοση και διάθεση πιστοποιητικών κ.λπ. Θα δείτε άμεσα, τους επόμενους μήνες, όλη αυτή τη διαδικασία να ξεδιπλώνεται. Στόχος μας είναι να πηγαίνει κάποιος στο γκισέ μόνο για υπηρεσίες που δεν μπορούν να ψηφιοποιηθούν».

Η εικόνα που υπάρχει στα υποθηκοφυλακεία παραπέμπει σε προηγούμενες εποχές, καθώς κατακλύζονται με τόνους χαρτί. Τι σχεδιάζετε να κάνετε;

«Προχωράμε άμεσα στο μεγαλύτερο έργο ψηφιοποίησης αρχείων που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα στη χώρα μας. Στην ψηφιοποίηση του Αρχείου των Υποθηκοφυλακείων, το οποίο κατά προσέγγιση φτάνει τις 600.000.000 σελίδες. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, και το οποίο θα απαλλάξει το ελληνικό Δημόσιο από τόνους χαρτιού και από την ανάγκη ύπαρξης μεγάλων αποθηκευτικών χώρων, καθώς όλα τα αρχεία θα αποκτήσουν ψηφιακή μορφή. Η επεξεργασία των τευχών δημοπράτησης είναι στο τελικό στάδιο. Προγραμματίζουμε η δημοπράτηση να πραγματοποιηθεί εντός του Απριλίου».

Υπάρχουν νησιά που δεν έχουν μπει στη διαδικασία κτηματογράφησης. Πρόκειται για ένα σημαντικό κεφάλαιο, καθώς η κτηματογράφηση λύνει τα χέρια όσων ενδιαφέρονται να επενδύσουν.

«Ξεκινά άμεσα η κτηματογράφηση σε Κυκλάδες, Ρέθυμνο και Κέρκυρα. Για τα Δωδεκάνησα, όπου υπάρχει ένα ειδικό καθεστώς, καθώς λειτουργούσε το ιταλικό Κτηματολόγιο, έχουμε δημιουργήσει μία νομοπαρασκευαστική επιτροπή για να προχωρήσουμε άμεσα την προσαρμογή του στο θεσμικό νομοθετικό πλαίσιο του ελληνικού Κτηματολογίου».

Από τους μεγάλους… «πελάτες» του Κτηματολογίου είναι το Δημόσιο και η Εκκλησία. Πώς θα προτρέψετε να ξεπεραστεί η γραφειοκρατία και να βρεθεί ένας πιο γρήγορος τρόπος για να καταγραφεί;

«Έχουμε δημιουργήσει με όλους αυτούς τους μεγάλους “πελάτες”, υπουργείο Οικονομικών, ΕΤΑΔ, Δήμους και Περιφέρειες, Εκκλησία της Ελλάδος κ.λπ., άτυπες επιτροπές ξεχωριστά, για να προωθήσουμε την κτηματογράφηση, αντιμετωπίζοντας ad hoc τα όποια προβλήματα προκύπτουν με καλή θέληση από όλες τις πλευρές».

Πώς σχολιάζετε το όλο εγχείρημα που έχετε αναλάβει;

«Η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου είναι προς το συμφέρον όλων. Πρώτον της χώρας, καθώς είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο. Και, δεύτερον, προς το συμφέρον ιδιοκτητών (φυσικών και νομικών προσώπων), καθώς με το Κτηματολόγιο διασφαλίζουν την ιδιοκτησία τους και την περιουσία τους και αναβαθμίζουν την αξία της».

indicator.gr