Με μανδύα ενεργειακό η εκτροπή του Αχελώου

322

  

xrisoxoidisΟ αρμόδιος υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στη διάρκεια χθεσινής περιοδείας του σε εργοτάξια της Δυτικής Ελλάδας μίλησε για σύντομη δημοπράτηση του κομμένου τμήματος του άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65), ανακοίνωσε ότι σε ενάμιση χρόνο θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στην Ιόνια Οδό και προανήγγειλε επανέναρξη και ολοκλήρωση των έργων της εκτροπής του Αχελώου.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης έκανε λόγο για «εγκληματική αμέλεια» της ελληνικής πολιτείας για το γεγονός ότι είναι παρατημένα έργα της εκτροπής του Αχελώου στα οποία έχει δαπανηθεί πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, ενώ ρίχνοντας το βάρος στην ενεργειακή διάσταση του έργου μίλησε για άμεσες ενέργειες, που θα αναλάβει το υπουργείο, ώστε να υπάρξει παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας δυναμικότητας 300 μεγαβάτ από τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια Συκιάς και Μεσοχώρας, που εντάσσονται στο πλέγμα των έργων της εκτροπής του Αχελώου και παραμένουν ανενεργά.

«Εγκλημα»

Οι νέες πρωτοβουλίες του υπουργείου Υποδομών σχετίζονται με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που εκδόθηκε στις αρχές Ιανουαρίου, βάζοντας οριστικό φρένο στα έργα της εκτροπής του Αχελώου.

«Στον τόπο αυτό υπάρχουν δικαστήρια, τα οποία σταμάτησαν για 20 χρόνια το έργο αυτό. Τα δικαστήρια έχουν βγάλει μια απόφαση, την οποία οφείλουμε να σεβαστούμε», τόνισε στις δηλώσεις του ο υπουργός Υποδομών, προσθέτοντας ότι «αποτελεί ντροπή για τη χώρα ότι πληρώνουμε τόσο ακριβή ενέργεια, ένας φτωχός λαός και μια οικονομία, που επιχειρεί την ανασυγκρότησή της, και έχουμε δύο μεγάλα εργοστάσια, τα οποία μπορούν να παράγουν 300 μεγαβάτ και αυτά είναι νεκρά», είπε. Και συμπλήρωσε ότι θα προωθηθεί ηγρήγορη λειτουργία των δύο υδροηλεκτρικών εργοστασίων.

Για τη συνέχιση και ολοκλήρωση της κατασκευής των ημιτελών έργων, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει να ακολουθηθεί ως τελική λύση η λεγόμενη «μικρή εκτροπή» του Αχελώου. Προβλέπεται η ποσότητα μεταφερόμενου νερού να διαμορφωθεί σε λιγότερα από 450 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως και παράλληλα να ολοκληρωθούν τα έργα της προσαγωγού σήραγγας του Αχελώου και το φράγμα της Συκιάς, δηλαδή τα δύο βασικά ημιτελή έργα, που υλοποιούν το έργο της εκτροπής.

Στο υπουργείο Υποδομών αφ’ ενός αναδεικνύεται η ενεργειακή έναντι της αρδευτικής διάστασης της εκτροπής του Αχελώου αφ’ ετέρου εξετάζονται οι δυνατότητες αναπροσαρμογής του έργου, ώστε να εμφανίζεται ότι προωθείται σύμφωνα με τις επιταγές της απόφασης του ΣτΕ.

Βεβαίως οι πολέμιοι της εκτροπής, όσον αφορά τους αλλεπάλληλους ανασχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών, καταγγέλλουν ότι «πρόκειται για μεθόδευση που εφαρμόζεται απαράλλακτα επί δεκαετίες, με στόχο κάθε φορά τη δημιουργία τετελεσμένων».

Από την πλευρά του, το υπουργείο Υποδομών τονίζει ότι λαμβάνονται από την κυβέρνηση όλες οι πρόνοιες ώστε να καλύπτονται οι βασικές ελλείψεις στις οποίες θεμελιώνεται η ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι μελέτες διαχείρισης των υδάτων των περιφερειών Θεσσαλίας, Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας, όπου υπάγεται η Αιτωλοακαρνανία, σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία 2000/60, όπως επίσης μελέτες για την προστασία της ορνιθοπανίδας και των προστατευόμενων περιοχών του δικτύου Natura 2000.

Εργα και μελέτες

Πάντως τα τελευταία 25 χρόνια γίνονται διαρκώς μελέτες και προωθούνται ενεργειακά και αρδευτικά έργα, συνολικής δαπάνης, σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών, πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.

Η εκτροπή του Αχελώου ξεκίνησε με αρχικό προγραμματισμό μεταφοράς 1,1 δισ. κυβικών μέτρων νερού ετησίως. Σε συνέχεια ακυρωτικών αποφάσεων για τα έργα, η μεταφερόμενη ποσότητα του νερού περιορίστηκε στα 800, ακολούθως στα 600 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού και τώρα, μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, που όπως φαίνεται καταρρίπτει το σχεδιασμό της περιόδου 2006-2008, ετοιμάζεται το ηπιότερο σενάριο των 450 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού ετησίως.

Παράλληλα, από το υπουργείο Υποδομών σημειώνεται ότι με απόφαση του ΣτΕ, για λόγους στατικής προστασίας, έχουν εγκριθεί έργα συντήρησης στην ημιτελή σήραγγα της εκτροπής του Αχελώου, η οποία έχει κατασκευαστεί σε 11 από τα 18 χιλιόμετρα του συνολικού μήκους της.

Με βάση την απόφαση του ΣτΕ, το υπουργείο ανέθεσε εργολαβία η οποία αφορά σε έργα υποστήριξης και επισκευών στο ανολοκλήρωτο τμήμα της σήραγγας για να μην γίνονται κατολισθήσεις, όπως επίσης σε αντλήσεις και απαγωγές των σωρευόμενων υδάτων. Βεβαίως με την κατασκευή της σήραγγας και του φράγματος Συκιάς ολοκληρώνονται τα δύο βασικά ημιτελή έργα που υλοποιούν το έργο της εκτροπής.

Αρχές 2016 έτοιμη η Ιόνια Οδός

Σε ενάμιση χρόνο θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στην Ιόνια Οδό. Αυτό ανέφερε ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατά τη διάρκεια επίσκεψης που πραγματοποίησε χθες στα εργοτάξια της Πέρδικας (στο νομό Ιωαννίνων) και της Αμβρακίας (στο νομό Αιτωλοακαρνανίας). Κατά μήκος της Ιόνιας Οδού βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία πέντε εργοτάξια και απασχολούνται 1.700 εργαζόμενοι, ενώ ο συνολικός αριθμός των επιχειρήσεων που θα αναμειχθούν άμεσα στην κατασκευή του έργου ανέρχεται σε 300. Ο προϋπολογισμός του έργου ξεπερνάει τα 1 δισ. ευρώ.

Οπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών, μέσα στις επόμενες μέρες θα ανακοινωθεί η επέκταση της κατασκευής του κεντρικού οδικού άξονα (Ε65) από τη Λαμία μέχρι τα Τρίκαλα. Στο διάστημα αυτό θα ξεκαθαρίσει και το ζήτημα του χρηματοδοτικού μοντέλου με το οποίο θα γίνει το έργο.

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε ότι αποφασίστηκε στην Εγνατία Οδό να κατασκευαστεί στην περιοχή του Δρίσκου ένας ημικόμβος, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα για όσους ταξιδεύουν προς Αλβανία αλλά και για όσους θέλουν να κάνουν τοπικές διαδρομές να μπορέσουν να εξοικονομήσουν χρόνο και απόσταση για να μπορέσει έτσι να εξυπηρετείται όλος ο κόσμος της περιοχής.

«Σήμερα κατασκευάζεται ένας δρόμος από την Κόρινθο μέχρι τα Γιάννινα συνολικού μήκους 320 χιλιομέτρων (200 χιλιόμετρα η Ιόνια Οδός και 120 χιλιόμετρα η Ολυμπία Οδός). Ενα έργο που, μαζί με τη σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος-Πάτρα, η οποία κατασκευάζεται αυτήν τη στιγμή, δημιουργούν ένα πλήρες δίκτυο για τη δυτική πύλη της χώρας -το λιμάνι της Πάτρας-, έτσι ώστε σε ενάμιση χρόνο από σήμερα να υπάρχει ένας ολοκληρωμένος δρόμος, ο οποίος θα οδηγεί στην πρωτεύουσα της δυτικής Ελλάδας», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών.

Σε ό,τι αφορά το έργο Ακτιο-Αμβρακία, που αυτήν τη στιγμή κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δεσμεύτηκε ότι θα έχει ολοκληρωθεί πριν από τέλος του 2015. «Οποιος δεν κάνει καλά τη δουλειά του δεν θα είναι στα έργα», συμπλήρωσε.

Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ

Πηγή: www.enet.gr