Μουδιασμένοι αλλά παρόντες οι Έλληνες μηχανικοί του Κατάρ

382

  

Στάση αναμονής τηρεί ο κατασκευαστικός κλάδος της χώρας, μετά την διπλωματική και εμπορική απομόνωση του Κατάρ, στο οποίο δραστηριοποιείται το σύνολο μεγάλων ελληνικών τεχνικών εταιρειών και μελετών. Δύο 24ωρα μετά το κλείσιμο των συνόρων από τις Αραβικές χώρες (πλην Κουβέιτ), με το επιχείρημα ότι το μικρό Εμιράτο υποθάλπει την τρομοκρατία, στελέχη του τεχνικού κόσμου δηλώνουν σε επαγρύπνηση, χωρίς να είναι ορατές –τουλάχιστον σε αυτή την φάση- δυσμενείς επιπτώσεις.

Ωστόσο, η αμηχανία και η αβεβαιότητα σε συνδυασμό με τον έλεγχο της επικοινωνίας με τον εξωτερικό κόσμο και τις ελλείψεις σε είδη διατροφής, είναι τα νέα δεδομένα για την μεγάλη ελληνική κοινότητα του Κατάρ που υπολογίζεται σε 4.000 κόσμο. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και τα προβλήματα που αναμένεται να φέρει ο εναέριος και θαλάσσιος αποκλεισμός στην μεταφορά πρώτων υλών και εργαζομένων.

Πριν ένα χρόνο, ο τότε επικεφαλής των διεθνών δραστηριοτήτων του ομίλου Ελλάκτωρ κ. Δημήτρης Καλλιτσάντσης δήλωνε ότι για το μετρό της Ντόχα, ο όμιλος απασχολεί 4.500 εργαζόμενους από τους οποίους οι 200 είναι έλληνες μηχανικοί. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε το έργο, προκαλώντας εντάσεις και συγκρούσεις μεταξύ των μετόχων, η Gold Line είναι από τα μεγαλύτερα έργα που υλοποιούνται σήμερα στην Ντόχα με τον Άκτωρα να είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας με 32%. Το αμέσως επόμενο πεδίο υψηλού κατασκευαστικού ενδιαφέροντος είναι το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022 με την κοινοπραξία J&P Overseas και J&P Άβαξ να έχει ήδη αναλάβει την κατασκευή του νέου σταδίου Qatar Foundation , το οποίο θα παραδοθεί το 2019.

Πολυπληθυσμιακό μείγμα

Όπως έχει υποστηρίξει στον παρελθόν, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας Βασίλης Μπαρδάκης, μεταξύ των πολιτικών μηχανικών που μεταναστεύουν στο εξωτερικό, δεν περιλαμβάνονται μόνο νέοι που μόλις αποφοίτησαν από τις πολυτεχνικές σχολές αλλά και καταξιωμένοι επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι φεύγουν από την Ελλάδα μαζί με τις οικογένειές τους λόγω της οικονομικής ζημιάς που έχουν υποστεί, της περιορισμένης απασχόλησης και της έλλειψης προοπτικών και των αυξημένων εξόδων συντήρησης των γραφείων τους στην Ελλάδα.

Άλλωστε στο Κατάρ, το πληθυσμιακό μείγμα των κατοίκων είναι ενδεικτικό, του πόσο ελκυστικός εμπορικός και οικονομικός προορισμός είναι η χώρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 90% των κατοίκων του πλούσιου Εμιράτου είναι μετανάστες και μόνο το 10% ντόπιοι.

“Το Κατάρ αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή τους Έλληνες που βρέθηκαν στην περιοχή για αυτό και παραδοσιακά οι σχέσεις είναι πολύ στενές” αναφέρει στο “newmoney” ο κ. Γιάννης Φωτεινός εκ των ιδρυτών της Salfo SA. Εκτιμά μάλιστα ότι η κρίση δεν θα έχει μεγάλη διάρκεια. Η εταιρεία, η οποία έχει διεισδύσει μεταξύ άλλων στη Μέση Ανατολή, σε χώρες όπως το Κατάρ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Ομάν, το Αζερμπαïτζάν κ.α, στον τομέα των υπηρεσιών συμβούλου διαχείρισης, ανάπτυξης και μελετών τεχνικών έργων, διαθέτει 200 εργαζόμενους στο υποκατάστημα της στην Ντόχα. Η Salfo έχει αναλάβει τις μελέτες για μεγάλα έργα υποδομής της περιοχής, την επίβλεψη έργων μετρό αλλά και πολλά κτιριακά έργα (ξενοδοχεία, mall κ.α) και έργα μαρίνων. “Πιστεύω ότι μέρα με την μέρα, οι τόνοι θα πέσουν και ο Αραβικός κόσμος θα διαχειριστεί με ωριμότητα ότι έχει συμβεί, για το συμφέρον του λαού του”, σημειώνει ο επικεφαλής της εταιρείας.

Στελέχη άλλων εταιρειών ωστόσο που ζουν στο Κατάρ δεν κρύβουν την αγωνία τους. Όπως αναφέρουν, εργαζόμενοι με οικογένειες άρχισαν να σκέφτονται την επιστροφή στην πατρίδα, ωστόσο τις τελευταίες ώρες ο αιφνιδιασμός των πρώτων ωρών δείχνει να εκτονώνεται. Όλοι πάντως περιμένουν τα επόμενα 24ωρα για να βγάλουν πιο ασφαλή συμπεράσματα. Μέχρι τότε, τηρούν στάση αναμονής.