Ρομποτική Πλατφόρμα “Ήφαιστος”: 1 τόνος υλικών σε μεγάλες κατασκευαστικές επιφάνειες, με ακρίβεια χιλιοστού (video)

261

  

Πώς και μέχρι ποιο σημείο μπορεί ένα καλωδιωμένο ρομπότ να βοηθήσει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού κατασκευαστικού τομέα; Για να απαντήσουν σ’ αυτό το ερώτημα, Ευρωπαίοι ερευνητές έχουν αναπτύξει και δοκιμάζουν τώρα εδώ στην Κεντρική Ισπανία ένα τεράστιο πρωτότυπο μιας τέτοιας ρομποτικής πλατφόρμας.

8 καλώδια επιτρέπουν στο ρομπότ να περιστρέφεται και να κινείται σε διαφορετικές κατευθύνσεις κατά μήκος των 100 τετραγωνικών μέτρων της πρόσοψης μιας ρέπλικας τριώροφου κτιρίου. Το σύστημα μπορεί να σηκώσει μια πλατφόρμα γεμάτη εργαλεία και πέλματα αναρρόφησης που μπορούν να βοηθήσουν στην εγκατάσταση και στη συντήρηση μεγάλων γυάλινων προσόψεων κτιρίων.

Η ρομποτική πλατφόρμα του ευρωπαϊκού πρότζεκτ Ήφαιστος έχει σχεδιαστεί να για παίρνει και να τοποθετεί περίπου 1 τόνο υλικών σε μεγάλες κατασκευαστικές επιφάνειες με ακρίβεια χιλιοστού, σε πολύ απαιτητικές συνθήκες: «Τα εργοτάξια δεν είναι δομημένα περιβάλλοντα. Τα μέτρα που λαμβάνονται δεν έχουν πολλές φορές ακρίβεια ή είναι ανύπαρκτα. Ούτε καν τα κτίρια δεν εφαρμόζουν πολλές φορές τα μέτρα που νομίζουμε ότι έχουν. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν πληροφορίες για κάθε υλικό. Γι’ αυτό το λόγο χρησιμοποιούμε κάμερες για να ξέρουμε την ακριβή θέση των προσόψεων και εργαλεία γεω-εντοπισμού για να υπολογίζουμε την χωρική τοποθέτηση του κάθε υλικού» αναφέρει ο Κέπα Ιτουράλντε, πολιτικός μηχανικός από το Πολυτεχνείο του Μονάχου.

Το σύστημα μπορεί να προσαρμοστεί στο μέγεθος της πρόσοψης όπου πρέπει να γίνουν οι εργασίες. Μεγαλύτερες επιφάνειες απαιτούν μεγαλύτερα καλώδια και διαφορετικά μοτίβα στο σύνθετο γεωμετρικό ιστό των σημείων σχεδιασμού. Η κύρια πρόκληση είναι να υπάρχει το σωστό μήκος, η σωστή τάνυση των καλωδίων σύμφωνα με τους επιστήμονες: «Από αυτή την τάνυση, μπορούμε να υπολογίσουμε τα υπόλοιπα εξαρτήματα της πλατφόρμας. Το κόστος όλης της εγκατάστασης εξαρτάται από αυτό. Όσο μεγαλύτερη τάνυση χρειάζονται τα καλώδια, τόσο πιο πολύ θα κοστίσει η εγκατάσταση. Η κύρια πρόκληση είναι να βρούμε την ελάχιστη και ταυτόχρονα επαρκή τάνυση για τα καλώδια του ρομποτικού συστήματος για να μπορεί να κάνει τις εργασίες που πρέπει» εξηγεί η Μαριόλα Ροντρίγκες Μιγιάνγκος, μηχανικός βιομηχανικού σχεδιασμού στην Tecnalia.

                           

Οι επιστήμονες υπογραμμίζουν τα πλεονεκτήματα αυτής της τεχνολογίας, όπως είναι για παράδειγμα η ταχύτητα και η ακρίβεια εκτέλεσης των εργασιών. Το ρομπότ δεν βοηθά μόνο στην εγκατάσταση γυάλινων προσόψεων και ηλιακών πάνελ ή άλλων κατασκευαστικών επιφανειών, αλλά συμβάλει στη σάρωση, το βάψιμο, τον καθαρισμό και στην αντικατάσταση των κατεστραμμένων υλικών καθώς και στην επιδιόρθωση πιθανών ρωγμών.

«Τα ρομπότ μπορούν να επιτελέσουν τις εργασίες με έναν διαδοχικό, αυτοματοποιημένο τρόπο, ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο. Αν μπορέσουμε να αναπτύξουμε ένα σύστημα εγκατάστασης που είναι ακριβές, μπορούμε να κάνουμε οποιαδήποτε εγκατάσταση, απλά προσαρμόζοντας τα εργαλεία που χρειαζόμαστε. Άρα η τελική κατασκευαστική ποιότητα του κτιρίου βελτιώνεται θεαματικά» επισημαίνει ο Χουλέν Αστουντίγιο Λαράζ, συντονιστής του πρότζεκτ Ήφαιστος και επικεφαλής σε θέματα προσόψεων του Ομίλου Tecnalia.

Οι ερευνητές βλέπουν αυτή την καινοτομία ως ένα χρήσιμο εργαλείο για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας στον ευρωπαϊκό κατασκευαστικό τομέα, που είναι ζωτικής σημασίας για την Ε.Ε. Ο τομέας αυτός αντιπροσωπεύει περίπου το 9% του ΑΕΠ της Ε.Ε. και προσφέρει 18 εκατομμύρια άμεσες θέσεις εργασίας: «Από τη δική μας πλευρά, ως κατασκευαστική εταιρία, αυτό το σύστημα έχει δύο πλεονεκτήματα. Το ένα είναι η αποτελεσματική μείωση του χρόνου εγκατάστασης των προσόψεων. Αυτό σημαίνει μεγάλο κέρδος για την εταιρία. Το δεύτερο είναι η μείωση των κινδύνων ασφαλείας. Οι εργασίες σε ύψος δεν υπάρχουν πια ή μειώνονται θεαματικά, οπότε υπάρχει πολύ μικρότερος κίνδυνος να πέσουν οι εργάτες μας από τις σκαλωσιές» υπογραμμίζει ο Χοσέ Νταβίντ Χιμένες Βικαρία, πολιτικός μηχανικός στην Acciona.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η συγκεκριμένη καινοτομία θα αρχίσει να χρησιμοποιείται στα εργοτάξια τα επόμενα 5-10 χρόνια.

gr.euronews.com