Δευτέρα, 14 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήΝέα«Σφάζονται» οι εργολάβοι, καθυστερούν τα έργα.

«Σφάζονται» οι εργολάβοι, καθυστερούν τα έργα.

Όσα συμβαίνουν στον διαγωνισμό των 260 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση του Κέντρου Λυμάτων της Ψυττάλειας, οι δύο προσφυγές που κατατέθηκαν πριν από λίγες ημέρες στο διαγωνισμό για τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθήνας και η συνεχιζόμενη διαμάχη για τον άξονα Πάτρα – Πύργος δείχνει πως οι εργολάβοι έχουν ξεθάψει για τα καλά το… τσεκούρι του πολέμου.

Αιτία για τα πολλά μέτωπα που έχουν ανοίξει δεν είναι μόνο ο περιορισμένος αριθμός διαγωνισμών τα τελευταία χρόνια. Τα οικονομικά προβλήματα ορισμένων ισχυρών ομίλων, οι προσωπικές διαμάχες που συνεχίζονται από άλλα μετερίζια και οι επιτυχίες κάποιων ανταγωνιστών επιβαρύνουν το κλίμα. Γι’ αυτό το λόγο προχωρούν μετ’ εμποδίων οι λίγοι διαγωνισμοί μεγάλων έργων που ξεκίνησαν την τελευταία διετία.

Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής διατηρεί αρκετά μεγάλη απόσταση από τις διοικήσεις των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων, όπως έχουν διαπιστώσει οι τελευταίες από τα ραντεβού. Και προσπαθεί μέσα σε αυτό το κλίμα να προχωρήσει κάποιον μεγάλο διαγωνισμό ώστε εντός της προσεχούς διετίας να ξεκινήσουν ένα – δύο μεγάλα έργα που θα αφήσουν σοβαρό αποτύπωμα στην οικονομία και στις τοπικές αγορές. Και, κυρίως, να μην κληθεί η Ελλάδα να επιστρέψει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κοινοτικών κονδυλίων στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όπως μπορεί να συμβεί με το μετρό Θεσσαλονίκης ή τα σιδηροδρομικά έργα που καθυστερούν για πολλά χρόνια.

Τα μέτωπα του μετρό και του άξονα Πάτρα – Πύργος

Η κυβέρνηση προχώρησε ακόμα και σε ειδική νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να μην κολλήσει ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα, από το Άλσος Βεϊκού μέχρι το Γουδή, της νέας γραμμής 4 του μετρό, προϋπολογισμού κοντά στα 1,8 δισ. ευρώ. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστούν τα κενά της συμφωνίας διευθέτησης μεταξύ ισχυρών κατασκευαστών και Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2017.

Όμως, στο υπουργείο Υποδομών είδαν τους δύο διεκδικητές του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 να καταθέτουν εκ νέου προσφυγές εκατοντάδων σελίδων. Στη διεκδίκηση του έργου έχουν παραμείνει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport και η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – Ansaldo STP SpA -Hitachi Rail Italy Spa.

Οι νέες προσφυγές μεταφράζονται σε κάποιους μήνες καθυστέρηση σε ένα έργο που σχεδιάζεται από την προηγούμενη δεκαετία. Λόγω των προσφυγών ακυρώθηκε και ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες στο πρώτο τμήμα της γραμμής 4 ώστε να ολοκληρωθεί η μεταφορά δικτύων και άλλα έργα που θα επιτάχυναν την κατασκευή της κύριας σήραγγας. Πλήθος άλλων προσφυγών έχει ήδη οδηγήσει στην ακύρωση μεγάλων έργων, που επίσης καθυστερούν, επί χρόνια όπως ο οδικός άξονας Ακτιο – Αμβρακία.

Ακόμα και για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, όπου ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε συμφωνία με την Ολυμπία Οδό ώστε να ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης, υπάρχουν σοβαροί φόβοι για μεγάλες καθυστερήσεις. Ο κ. Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, που εκπροσωπεί την ιταλική GD Infrastrutture και είχε υπογράψει δύο από τις οκτώ συμβάσεις για την κατασκευή του οδικού άξονα με βάση το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, έχει ανακοινώσει πως θα εξαντλήσει κάθε νομικό μέσο. Ο υπουργός Υποδομών ζήτησε αυτοσυγκράτηση ώστε να μη χαθεί και εδώ χρόνος σε προσφυγές. Όμως, όπως και στα περισσότερα μεγάλα έργα, έχουν βγει τα μεγάλα μαχαίρια και δύσκολα θα κρυφτούν κάτω από το τραπέζι.

Το άγχος της κυβέρνησης είναι να μη φτάσουν παραμονές των επόμενων εκλογών χωρίς «να έχουν μπει μπουλντόζες» σε κάποιο μεγάλο έργο. Δεν είναι τυχαίο πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης θα πάει στις 8 Φεβρουαρίου στην Κρήτη για την επίσημη έναρξη εργασιών στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου.

 

businessdaily.gr

RELATED ARTICLES