Σχέδιο για «ποδηλατικό τουρισμό» – Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΕΜΠ

156

  

Η μεταστροφή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης το οποίο  θα σέβεται το περιβάλλον και την πολιτιστική μας κληρονομιά αποτελεί μια από τις βασικές κατευθύνσεις της πολιτικής του Υπουργείου Τουρισμού, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε απαντώντας  σε σχετική ερώτηση στη Βουλή ο υπουργός Χάρης Θεοχάρης. Όπως επεσήμανε επιχειρείται ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος με δραστηριότητες που άπτονται των ειδικών μορφών τουρισμού και ειδικά του ποδηλατικού τουρισμού.

Η αρχή έγινε με τη διαμόρφωση του Σχεδίου Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο 2020-2030 από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), ωστόσο από τον Σεπτέμβριο που απεστάλη στα συναρμόδια υπουργεία για διαβούλευση το τελικό κείμενο δεν έχει ακόμη «κλειδώσει».

Πάντως, η διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου των προσφερόμενων τουριστικών προϊόντων και η αειφόρος τουριστική ανάπτυξη μέσα από την ανάδειξη των φυσικών και πολιτιστικών πόρων κάθε προορισμού θα πρέπει να αποτελούν κύριο στόχο της στρατηγικής για τον ελληνικό τουρισμό. «Οι ειδικές μορφές τουρισμού, ο θεματικός τουρισμός – όπως ο ποδηλατικός τουρισμός, ο προπονητικός τουρισμός και τα αθλήματα αναψυχής – συμβάλλουν στην περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη, στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, με στόχο την αειφόρο τουριστική ανάπτυξη», σημείωσε ο κ. Θεοχάρης.

Ήδη σε διάφορες περιοχές της χώρας υπάρχουν ενδιαφέρουσες ποδηλατικές διαδρομές.

Για παράδειγμα στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας διαδρομές περιλαμβάνονται στο τμήμα του δικτύου EuroVelo, το οποίο αποτελεί δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών της Ευρώπης και διασχίζει 42 ευρωπαϊκές χώρες. Το συγκεκριμένο δίκτυο, αποτελείται από 15 διαπεριφερειακές διαδρομές και με την ολοκλήρωσή του (σήμανση και έργα κατασκευής όπου απαιτούνται) θα καλύπτει 70.000 χλμ. διαδρομών. Δύο διαδρομές του EuroVelo διασχίζουν την Ελλάδα τερματίζοντας στην Αθήνα και μια διαδρομή διασχίζει ένα μικρό μέρος της χώρας. Συγκεκριμένα η διαδρομή 8  “Mediterranean Route”, η οποία ξεκινά από την Ισπανία (Cadiz) και αποτελεί τη διαδρομή της Μεσογείου με συνολικό μήκος 5.388 χλμ., ενώ στην Ελλάδα περιλαμβάνει διαδρομές στις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Αττικής, καταλήγοντας στην Αθήνα.

Αθήνα: μικρός ο χώρος για το ποδήλατο

Πάντως, στην περιοχή της πρωτεύουσας, ακόμη και εντός της πανδημίας, αντί να προωθηθεί το ποδήλατο ως βασικό μέσο μεταφοράς, προτάθηκε η μετακίνηση με ΙΧ. Δεν είναι τυχαίο ότι προτάσεις του Γενικού Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμη Μπακογιάννη, ήδη από την περασμένη Άνοιξη, προς το υπουργείο Υποδομών δεν ελήφθησαν υπόψη.  Αφορούσαν μικρο-παρεμβάσεις για τη διευκόλυνση της κίνησης ποδηλάτων όπως περιορισμός του ορίου ταχύτητας στις γειτονιές στα 30 χλμ., δημιουργία προσωρινών διαδρομών σε κεντρικές οδικές αρτηρίες κλπ.

Μια προσπάθεια έγινε με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) του Δήμου Αθηναίων, το οποίο παρουσιάστηκε στο πλαίσιο το «Μεγάλου Περιπάτου» και προβλέπει σε οδούς και περιοχές περιορισμένης κυκλοφορίας οχημάτων να είναι ελεύθερη η κυκλοφορία ποδηλάτων και πατινιών.

Επίσης, στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε την κατασκευή δύο νέων ποδηλατοδρόμων με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. Ο πρώτος αφορά στον άξονα Γκάζι – Κηφισιάς 17,8 χιλιομέτρων (διασχίζει τους δήμους Αθηναίων, Νέας Ιωνίας, Νέου Ηρακλείου, Αμαρουσίου και Κηφισιάς), που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από μία δωδεκαετία αλλά ποτέ δεν υλοποιήθηκε. Ο δεύτερος  έναν νέο ποδηλατόδρομο μήκους 10 χλμ. που θα συνδέει τους σταθμούς μετρό «Ευαγγελισμός» και «Κατεχάκη», διατρέχοντας το πάρκο Γουδί, την Πολυτεχνειούπολη, την Πανεπιστημιούπολη και το πάρκο Ιλισίων.

Δυστυχώς στην Ελλάδα το ποδήλατο βρίσκεται ακόμη στο περιθώριο. Τα στοιχεία της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ είναι ενδεικτικά. Σήμερα μόνο 102 δήμοι (δηλαδή περίπου το 31% των 332 δήμων της χώρας) σε όλη την Ελλάδα έχουν ποδηλατόδρομο. Συνολικά οι διαχωρισμένοι ποδηλατόδρομοι, οι λωρίδες ποδηλάτων στους δρόμους (χωρίς διαχωρισμό) και οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας δεν ξεπερνούν τα 403,7 χλμ. σε όλη τη χώρα.

Βασικοί στόχοι της «Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο», είναι οι εξής:

–  Αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου για τις μετακινήσεις των πολιτών έως το 2030.

–  Αύξηση της μετακίνησης ποδηλάτου σε συνδυασμό με άλλα μέσα.

–  Ένταξη των συστημάτων ποδηλάτου κοινής χρήσης στο μεταφορικό σύστημα των πόλεων,

–  Χρήση ποδηλάτων για μεταφορά εμπορευμάτων μικρού βάρους σε μικρές αποστάσεις,

–  Ενίσχυση ποδηλατικού τουρισμού,

–  Ανάδειξη του ποδηλάτου ως του οικονομικότερου μέσου για καθημερινή μετακίνηση, άθληση και αναψυχή

–  Παροχή κινήτρων και υποστήριξη της τεχνογνωσίας για την αύξηση της χρήσης ποδηλάτου στον δημόσιο και τον ιδιωτικού τομέα.

 

insider.gr