«Σωσίβιο» στην κρίση τα δημόσια έργα: Το παράδειγμα της Κίνας και η Ελλάδα

86

  

Με επενδύσεις σε υποδομές απέφυγε την ύφεση η Κίνα, τονίζει η Oxford Economics. Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση πασχίζει να βγάλει μεγάλα έργα από… το βάλτο.

Το τεράστιο πρόγραμμα υποδομών της Κίνας ήταν αυτό που οδήγησε το ΑΕΠ του δευτέρου τριμήνου σε αύξηση 12,4%, σε τριμηνιαία βάση, με αποτέλεσμα να απορροφήσει όλες τις απώλειες του πρώτου τριμήνου, σύμφωνα με τη χθεσινή έκθεση της Oxford Economics. Στην έκθεση επισημαίνεται πως με τη βοήθεια των μεγάλων κρατικών επενδύσεων σε υποδομές, το κινεζικό ΑΕΠ βρισκόταν στα τέλη Ιουνίου υψηλότερα κατά 0,4% σε σύγκριση με το τέλος του 2019.

Αν και το κινεζικό παράδειγμα δεν μπορεί να επαναληφθεί στις ανεπτυγμένες οικονομίες της Ε.Ε., με τους γνωστούς δημοσιονομικούς περιορισμούς, η Ελλάδα θα μπορούσε να επωφεληθεί αν επιταχυνόταν η υλοποίηση αρκετών διαγωνισμών δημοσίων έργων που καθυστερούν επί χρόνια και ταυτόχρονα η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Δεν το επισημαίνουν μόνο οι παράγοντες της αγοράς υποδομών, από τις κατασκευές μέχρι την ενέργεια, αλλά και κυβερνητικά στελέχη που θεωρούν πως πρέπει να βγουν από το βάλτο αρκετά μεγάλα έργα.

Οι επενδύσεις στις υποδομές και στην πράσινη οικονομία φαντάζουν μονόδρομος για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας, αλλά και της ευρωπαϊκής, όπως προκύπτει και από τον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στην ίδια έκθεση της Oxford Economics αναφέρεται πως στη διάρκεια της πανδημίας υπήρξε κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης δανείων από επιχειρήσεις, αλλά κυρίως για αναδιάρθρωση δανεισμού και κεφάλαιο κίνησης. Ταυτόχρονα υπήρξε κατακόρυφη πτώση της ζήτησης για δάνεια που προορίζονται για τη χρηματοδότηση επενδύσεων. Αυτό το κενό στη χρηματοδότηση επενδύσεων καλούνται να καλύψουν τα ενίοτε υπερχρεωμένα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων.

Γι’ αυτό και στην κυβέρνηση προσπαθούν να ξεκαθαρίσουν άμεσα την τύχη του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, αν και πρόκειται για ένα έργο που ουσιαστικά θα ξεκινήσει σε δώδεκα – δεκαοκτώ μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Επιπλέον ασκούνται πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να εγκρίνει τόσο τη συμφωνία για ένταξη του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, όσο και το σχέδιο για το βόρειο τμήμα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας. Αυτά τα τρία έργα είναι συνολικού ύψους άνω των 2,7 δισ. ευρώ και τα δύο τελευταία έχουν σοβαρό περιφερειακό αποτύπωμα.

Μεγάλο περιφερειακό αποτύπωμα έχουν και τα έργα ΣΔΙΤ για την κατασκευή φοιτητικών κατοικιών σε Θεσσαλία, Θράκη και Κρήτη, συνολικού ύψους κοντά στο μισό δισ. ευρώ. Άλλο μισό δισ. ευρώ χρειάζεται να δαπανηθεί για μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων χωρίς να περιλαμβάνεται το σχέδιο για την Αττική, που φτάνει το ένα δισ. ευρώ. Για να προχωρήσει το τελευταίο χρειάζεται η αναθεώρηση του εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ) που καθυστερεί επειδή προβλέπεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η καύση του δευτερογενούς υλικού που παράγεται από τις μονάδες επεξεργασίας.

Κοντά στο μισό δισεκατομμύριο είναι και ο προϋπολογισμός για τα έργα αποχέτευσης στην Ανατολική Αττική με κατασκευή δικτύων και κέντρων επεξεργασίας λυμάτων. Πρόκειται για αναγκαία έργα που καθυστερούν επί χρόνια με την Ελλάδα να πληρώνει πρόστιμα στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Πολλά από τα έργα είναι ώριμα προς δημοπράτηση ή οι διαγωνισμοί έχουν ξεκινήσει και πρέπει να επιταχυνθούν.

businessdaily.gr