Φθηνότερο ρεύμα για όλους με τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης.

113

  

Ενεργειακή ασφάλεια για έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς που κάθε καλοκαίρι ζει τον εφιάλτη των μπλακ-άουτ, εξοικονόμηση τουλάχιστον 400 εκατ ευρώ από τους λογαριασμούς ρεύματος όλων των καταναλωτών πανελλαδικά και μεγάλες επενδύσεις στην αιολική ενέργεια για τις οποίες ανοίγει πλέον ο δρόμος.

Αυτό είναι το τρίπτυχο με τα οφέλη για την τοπική αλλά και tην εθνική οικονομία που θα φέρει το εμβληματικό έργο της υποβρύχιας διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, ύψους 1 δισ. ευρώ, ένα από τα μεγαλύτερα αυτή την στιγμή πανελλαδικά, το οποίο θα μπει σε λειτουργία το 2023. Έργο που καλείται να φέρει σε πέρας η Αριάδνη Interconnection, 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και το οποίο παίρνει μπροστά έπειτα από καθυστερήσεις σχεδόν μιας δεκαετίας, παλινωδίες που έχουν μέχρι σήμερα κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια στους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος.

Η αυριανή υπογραφή στο Ηράκλειο Κρήτης των συμβάσεων με τους αναδόχους του έργου, μερικούς από τους μεγαλύτερους παίκτες παγκοσμίως, όπως οι Siemens, Prysmian, Nexans μαζί με τις ελληνικές ΤΕΡΝΑ και Ελληνικά Καλώδια, σηματοδοτεί όχι μόνο ένα σημαντικό βήμα για την οριστική επίλυση του ενεργειακού προβλήματος της Κρήτης, αλλά στρώνει και το έδαφος για επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων στην πράσινη οικονομία.

Οι επενδύσεις σε ΑΠΕ

Εδώ και μήνες, πολύ προτού ξεσπάσει η κρίση, οι όμιλοι Κοπελούζου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά και η ΔΕΗ είχαν αρχίσει συζητήσεις για από κοινού ανάπτυξη ενός μεγάλου σχεδίου αιολικών πάρκων στο νησί. Οι επαφές αφορούσαν την δημιουργία ενός κοινού σχήματος με χαρτοφυλάκιο γύρω στα 1.000 MW αιολικών, το οποίο μετά θα συμβάλλονταν με τον ΑΔΜΗΕ, δεσμεύοντας έτσι ηλεκτρική χωρητικότητα στο υποβρύχιο καλώδιο.

Στόχος, ήταν η μεταφορά και πώληση στην ηπειρωτική χώρα της παραγόμενης ενέργειας από αιολικά, συνολικής ισχύος 1 GW. Ούτως ή άλλως, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και ΕΛΙΚΑ (όμιλος Κοπελούζου) είχαν εδώ και καιρό ενοποιήσει τον σχεδιασμό τους για την αξιοποίηση του αιολικού δυναμικού της Κρήτης και εφόσον στο σχήμα έμπαινε και η ΔΕΗ κάθε παίκτης θα αποκτούσε μερίδιο ίσο με το 1/3.

Τα όσα μεσολάβησαν και κυρίως η κρίση λόγω κορονοιού πάγωσαν τις παραπάνω συζητήσεις, οι οποίες σύμφωνα με τις πληροφορίες, τώρα, και με αφορμή τις εξελίξεις γύρω από το καλώδιο, θα ξαναπάρουν μπροστά. Σε κάθε περίπτωση, η δρομολόγηση της υποβρύχιας διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης ανοίγει το δρόμο για επενδύσεις ύψους 1 δισ ευρώ σε αιολικά πάρκα.

Ταυτόχρονα με τα παραπάνω η υποβρύχια διασύνδεση Αττικής-Κρήτης θα βελτιώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νησιού, αφού θα πάψουν να λειτουργούν οι παμπάλαιες και ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ που πασχίζουν κάθε καλοκαίρι να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης. Ενός νησιού, όπου λόγω της ραγδαίας τουριστικής ανάπτυξης, η ζήτηση για ηλεκτρισμό φτάνει τα καλοκαίρια στα 700 μεγαβάτ, η οποία και δεν μπορεί να καλυφθεί, εξ ου και τα συχνά μικρά και μεγάλα μπλακ-άουτ.

Οι ΥΚΩ και τα 400 εκατ. ευρώ

Ετερο όφελος που αφορά το σύνολο των καταναλωτών πανελλαδικά και όχι μόνο όσους διαμένουν στο νησί, είναι ότι εδώ και χρόνια καταβάλουν ετησίως ως χρεώσεις για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, ποσά συνολικού ύψους 400 εκατ ευρώ. Είναι ένα είδος επιδότησης που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές της χώρας μέσω των λογαριασμών του ρεύματος, τόσο της ΔΕΗ, όσο και των ανταγωνιστών της, προκειμένου οι ευπαθείς ομάδες αλλά και οι κάτοικοι των μη διασυνδεδεμένων νησιών να απολαμβάνουν τις ίδιες τιμές ρεύματος με αυτές που ισχύουν για την ηπειρωτική χώρα.

Διαφορετικά οι τιμές ρεύματος για τους καταναλωτές της Κρήτης και των άλλων νησιών θα ήταν πολλαπλάσιες εκείνων που ισχύουν στην ηπειωρτική Ελλάδα. Η Κρήτη καλύπτει την μερίδα του λέοντος αυτού του ποσού, δηλαδή τα 400 εκατ ευρώ επί ενός συνόλου κοντά στα 700 εκατ ευρώ.

Η χρηματοδότηση

Η πρώτη φάση διασύνδεσης του νησιού θα αφορά αυτήν μέσω Πελοποννήσου, συνολικού προϋπολογισμού 350 εκατ ευρώ και πρόκειται να καλύψει το 30%-40% της συνολικής ζήτησης του νησιού. Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό και το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί προς τα τέλη του έτους. Στόχος του είναι να καλύψει προσωρινά τις ανάγκες της Κρήτης μέχρι και το 2023, όταν και θα είναι έτοιμη η μεγάλη διασύνδεση με την Αττική.

Σε επίπεδο χρηματοδότησης, εκ του 1 δισ ευρώ, τα 300 – 400 εκατ. ευρώ αναμένεται να προέλθουν από τα διαρθρωτικά ταμεία της Κομισιόν, ενώ για τα υπόλοιπα 400 – 500 εκατ ευρώ έχει «κλειδώσει» χρηματοδοτική συμφωνία με την Eurobank με μεσοσταθμικό επιτόκιο 2% σε βάθος δεκαετίας.

Ανάδοχοι για τους Σταθμούς Μετατροπής του έργου είναι η ένωση εταιρειών Siemens – ΤΕΡΝΑ (μέλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και για τα επιμέρους τμήματα των καλωδίων οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ, Prysmian και Nexans.

businessdaily.gr