Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΝέαΗ πανευρωπαϊκή "μάχη των πατινιών" χτυπά και την Ελλάδα.

Η πανευρωπαϊκή “μάχη των πατινιών” χτυπά και την Ελλάδα.

Σε αντίθεση με άλλα παραδείγματα του παρελθόντος που εταιρείες ανακοίνωναν την παύση της δραστηριότητά τους στη χώρα μας λόγω υπερβολικών ρυθμίσεων, η εταιρεία ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών Hive αποχώρησε από την Ελλάδα για τον ακριβώς αντίθετο λόγο: Την έλλειψη ρυθμίσεων και περιορισμών στην αγορά.

Μάλιστα η απόφαση αυτή δεν αφορά μόνο τη χώρα μας, αλλά είναι αποτέλεσμα της νέας στρατηγικής που ακολουθεί η εταιρεία, η οποία ανήκει στην πλατφόρμα Free Now (πρώην myTaxi) που έχουν συστήσει οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Daimler και BMW, μέρος της οποίας είναι και η Beat. Είναι χαρακτηριστικό πως λίγες ημέρες πριν από την ανακοίνωση της περασμένης Παρασκευής για την αποχώρησή της από την ελληνική αγορά, η Hive αποχαιρέτησε -για τους ίδιους ακριβώς λόγους- και μια άλλη ευρωπαϊκή αγορά, αυτή της Βιέννης. Μάλιστα η εκεί ανακοίνωση της εταιρείας όπως μεταδόθηκε από τον αυστριακό Τύπο έδινε ακόμη περισσότερες εξηγήσεις από την αντίστοιχη ελληνική.

“Η Hive ανακοινώνει ότι λαμβάνει τη στρατηγική απόφαση να μη συνεχίσει να παρέχει τις υπηρεσίες της στην Ελλάδα από σήμερα, Παρασκευή 28η Φεβρουαρίου 2020” ανάφερε η λιτή ανακοίνωση της εταιρείας στη χώρα μας σημειώνοντας ότι θα εστιάσει σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές που ήδη λειτουργούν με “νομικό πλαίσιο το οποίο δίνει τη δυνατότητα για λειτουργία συγκεκριμένου αριθμού παρόχων”. Το ίδιο ακριβώς ανέφερε και η αυστριακή ανακοίνωση καταγράφοντας όμως ως παραδείγματα καλής νομοθέτησης το Πόρτο και το Παρίσι.

Το παράδειγμα της Γαλλίας

Το Παρίσι αντιμετώπιζε τα προβλήματα που παρουσιάζονται σε όλες τις πόλεις όπου επεκτείνεται η τάση των ηλεκτρικών πατινιών: Παρατημένα πατίνια σε πεζοδρόμια που εμποδίζουν την κυκλοφορία των πεζών, καταστροφές, προβλήματα στους δρόμους και βέβαια ατυχήματα. Αυτό που κινητοποίησε τη δημοτική αρχή της πόλης ήταν ο τραγικός θάνατος ενός 25χρόνου οδηγού ηλεκτρικού πατινιού μετά από σύγκρουση με φορτηγό, τον περασμένο Ιούνιο.

Αρχικά, ο Δήμος του Παρισιού ξεκίνησε συνομιλίες με τις εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών και επέβαλε αυστηρούς όρους τόσο για τη χρήση τους όσο και για την τοποθέτησή τους μέσα στην πόλη. Δεν έμεινε όμως εκεί. Αποφάσισε να προχωρήσει και στην διενέργεια διαγωνισμού κατά τον οποίον θα δοθούν άδειες λειτουργίας σε μόλις τρεις εταιρείες που θα πρέπει να τηρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές και τους κανονισμούς.

Το Παρίσι δεν είναι η πρώτη γαλλική πόλη που επιλέγει αυτή την οδό. Στην πραγματικότητα ακολουθεί το παράδειγμα της Μασσαλίας, η οποία ήδη έχει ολοκληρώσει αντίστοιχο διαγωνισμό. Πλέον στη σημαντικότερη πόλη-λιμάνι της Γαλλίας κυκλοφορούν αυστηρά 2.000 πατίνια από τρεις εταιρείες.

Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες πάντως δεν ξέρουν πως ακριβώς να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο των ηλεκτρικών πατινιών. Κάποιες, όπως η Πολωνία, τα αφήνουν ελεύθερα. Άλλες βάζουν περιορισμούς και άλλες δεν τα επιτρέπουν καθόλου. Αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει σχετική συζήτηση στο Λονδίνο, ενώ στη Γερμανία ετοιμάζονται αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο.

Οι εταιρείες θέλουν τη ρύθμιση

Το φαινόμενο των ηλεκτρικών πατινιών αναπτύχθηκε ραγδαία, καθώς ξεκίνησε από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού μόλις το 2017 και στη συνέχεια μεταφέρθηκε ταχύτατα και στην Ευρώπη. Η αρχή έγινε από νεοφυείς (startup) επιχειρήσεις, κάποιες από τις οποίες ξεπερνούν σήμερα τα 2 δισ. δολάρια σε αξία ακολουθώντας την πορεία άλλων εταιρειών που “διατάραξαν” ολόκληρους κλάδους της οικονομίας όπως η Uber και η Airbnb.

Σε αντίθεση όμως με τις δύο παραπάνω εταιρείες που προβάλλουν σοβαρές αντιστάσεις σε οποιαδήποτε προσπάθεια ρύθμισης της λειτουργίας τους, πολλές εταιρείες ηλεκτρικών πατινιών όχι μόνο καλοδέχονται τις ρυθμίσεις αλλά, όπως φαίνεται και από την ανακοίνωση της Hive, τις απαιτούν.

Για αυτό εξάλλου και στην Ελλάδα οι εταιρείες βρίσκονται σε διάλογο τόσο με τη κυβέρνηση όσο και με τις τοπικές Αρχές. “Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα συγκεκριμένο και ξεκάθαρο πλαίσιο στις πόλεις που λειτουργούμε. Όχι μόνο για τις εταιρείες αλλά και για τους χρήστες”, σημειώνει στο Capital.gr. ο Δημήτρης Παπαδάκης, operations manager Ελλάδας της αμερικανικής εταιρείας e-scooters, Lime, η οποία έχει παρουσία στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Ρέθυμνο.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκη ένα ξεκάθαρο ρυθμιστικό πλαίσιο καθορίζει και τους κανόνες συμπεριφοράς και ασφάλειας που είναι σημαντικοί για την σωστή χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στις πόλεις χωρίς να προκαλούνται προβλήματα.

Αλλάζει το νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα

Εδώ και καιρό το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προετοιμάζει το νομοθετικό πλαίσιο για τα ηλεκτρικά πατίνια. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες τα πατίνια που κινούνται με ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα/ώρα, όπως αυτά που νοικιάζουν οι περισσότερες εταιρείες, θα αντιμετωπίζονται ως ποδήλατα. Έτσι θα πρέπει να κινούνται στους δρόμους αλλά όχι σε λεωφόρους και αυτοκινητοδρόμους.

Αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου δεν διευκρίνισε το αν εξετάζεται η πιθανότητα να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα αδειοδότησης συγκεκριμένων εταιρειών, όπως στο Παρίσι και τη Μασσαλία, σημειώνοντας πως η επιτροπή που έχει συσταθεί στο υπουργείο εξετάζει όλες τις πρακτικές άλλων χωρών για να βρεις τις καλύτερες πρακτικές.

Μετά από την αποχώρηση της Hive, στην χώρα μας έχουν μείνει η Lime που έχει παρουσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ρέθυμνο και η RISE που μέχρι στιγμής δραστηριοποιείται μόνο στη Θεσσαλονίκη. Πάντως η Hive έχει αφήσει ορθάνοιχτο το παράθυρο επιστροφής της στην Ελλάδα αν τελικά υπάρξει περιορισμός στον αριθμό των παιχτών στην αγορά.

“Η απουσία ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου που δημιουργεί ένα οργανωμένο περιβάλλον επιχειρηματικής λειτουργίας αναγκάζει την εταιρεία να αποχωρήσει επί του παρόντος από την ελληνική αγορά. Πιστεύοντας στις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς, αν οι συνθήκες αλλάξουν σίγουρα η εταιρία θα επανεξετάσει την ελληνική αγορά”, αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση της εταιρείας.

RELATED ARTICLES