Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΔόμησηΚτηματολόγιο: Ποιες αλλαγές στις διαδικασίες και στις προβλεπόμενες δομές προτείνουν οι φορείς

Κτηματολόγιο: Ποιες αλλαγές στις διαδικασίες και στις προβλεπόμενες δομές προτείνουν οι φορείς

Τα θέματα της λειτουργίας των υποθηκοφυλακείων, της εξωδικαστικής επίλυσης του «άγνωστου ιδιοκτήτη», της διαμεσολάβησης δικηγόρων και της άμεσης πρόσβασης των πολιτών στις νέες δομές που προβλέπει το νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο δείχνουν να απασχολούν τους εκπροσώπους φορέων και επαγγελματικών ομάδων σύμφωνα με όσα έχουν διατυπωθεί στη δημόσια διαβούλευση.

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αποσκοπεί στην επιτάχυνση της κτηματογράφησης, την απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών, καθώς και την αναδιοργάνωση του φορέα, ώστε να καταστεί το Κτηματολόγιο πιο λειτουργικό. Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου θα επιταχυνθεί κατά τουλάχιστον δύο χρόνια η έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογίου στις περιοχές όπου ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία κτηματογράφησης και με τον τρόπο αυτό, οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση στις νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Κτηματολογίου σε όλη την επικράτεια.

Το νομοσχέδιο έχει τεθεί σε διαβούλευση από τις 3 Ιουλίου και τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν περιθώριο να διατυπώσουν τις απόψεις τους μέχρι τις 17 Ιουλίου. Στελέχη του δημόσιου τομέα, νομικοί, μηχανικοί, και πολίτες έχουν ήδη τοποθετηθεί επί των άρθρων που αφορούν στις γραφειοκρατικές διαδικασίες και στα πεδία ευθύνης των εμπλεκόμενων μερών.

Ένα θέμα το οποίο δείχνει να απασχολεί ιδιαίτερα είναι η κατάργηση των Υποθηκοφυλακείων (Ν.4512/18) καθώς συγκεκριμένες αναφορές υποστηρίζουν ότι με τον τρόπο αυτό δεν συντομεύει η ολοκλήρωση της κτηματογράφησης αφού στο μεγαλύτερο ποσοστό της ελληνικής επικράτειας δεν υπάρχει Κτηματολόγιο και συνεπώς ο θεσμός του Υποθηκοφυλακείου θα εξακολουθήσει να λειτουργεί για αρκετά ακόμη χρόνια.

Η επιτάχυνση της ολοκλήρωσης της διαδικασίας κτηματογράφησης ακινήτων χωρίς να έχουν επιλυθεί τα  θέματα της προβολής των δικαιωμάτων του Δημοσίου στις εκτός σχεδίου περιοχές (αλλά και των δήμων στις εντός σχεδίου), του απαιτούμενου χρόνου αναγωγής τίτλων, η μή υπαγωγή στη δασική νομοθεσία των ιδιωτικών εκτάσεων που δεν έχουν δασικό χαρακτήρα το 1945, η οριοθέτηση των οικισμών (που δεν έχουν οριοθετηθεί), η έννοια του κοινοχρήστου δρόμου, το κόστος επιδόσεων (όπως το να γίνονται με συστημένες επιστολές απευθείας από τους αναδόχους ή το κτηματολόγιο) επί μία εικοσαετία από την έναρξη των πρώτων προγραμμάτων κτηματογράφησης, όπως αναφέρονται στα σχόλια δείχνουν να προβληματίζουν επίσης τους πολίτες.

Ως προς την αναμόρφωση των διοικητικών δομών, έχουν διατυπωθεί προτάσεις για αναμόρφωση του οργανογράμματος του φορέα με μείωση των θέσεων ευθύνης για μείωση της γραφειοκρατίας ενώ ενστάσεις υπάρχουν για τον τρόπο εμπλοκής των διαπιστευμένων μηχανικών και νομικών και προτείνεται η ενσωμάτωσή τους με δημόσια υπαλληλική σχέση στην δομή των κτηματολογικών γραφείων.

Τέλος, ως προς την προθεσμία διόρθωσης των αρχικών εγγραφών σε περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006, η περαιτέρω παράταση μέχρι τις 31-12-2022 έχει θετική ανταπόκριση καθώς, όπως αναφέρουν συμμετέχοντες στη διαβούλευση,  κατέστη δυσχερής η πρόοδος των διαδικασιών λόγω των καθυστερήσεων που επέφερε η πανδημία στις διευθετήσεις διαφορών και στη συνεργασία των αρμόδιων υπηρεσιών και των επιστημόνων διαφόρων κλάδων (δικηγόρων, συμβολαιογράφων, μηχανικών, λογιστών) ενώ πρέπει να συνυπολογιστούν και οι νέες διατάξεις οι οποίες εκ των πραγμάτων καθυστερούν την διευθέτηση των κτηματολογικών προβλημάτων μέσω της δικαστικής οδού ( π.χ. Τακτοποιήσεις-Νομιμοποιήσεις- Ηλεκτρονική ταυτότητα Κτιρίου, Δασικοί χάρτες κλπ).

insider.gr

RELATED ARTICLES