Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΝέαΣπίρτζης εναντίον... υπηρεσιών για το «μπλόκο» στα δημόσια έργα

Σπίρτζης εναντίον… υπηρεσιών για το «μπλόκο» στα δημόσια έργα

Tο… αυτί στις αναθέτουσες αρχές δημοσίων έργων, τραβάει ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, επιρρίπτοντας όλη την ευθύνη για την απουσία δημοπράτησης νέων διαγωνισμών. Η αγορά έχει νεκρώσει, με το υπουργείο να χρεώνει την απραξία στα προσκόμματα και τα δήθεν προβλήματα στην εφαρμογή του νόμου που όπως σημειώνει, χρησιμοποίησαν ως άλλοθι οι αναθέτουσες αρχές, για να μπλοκάρουν τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Δεκάδες έργα στις περιφέρειες και τους δήμους αναβλήθηκαν εξαιτίας της αδυναμίας να συνταχθούν τα νέα πρότυπα τεύχη διακήρυξης που θα ήταν εναρμονισμένα με τις νομοθετικές μεταβολές του νόμου 4412/2016 ενώ ακόμη και μικρής κλίμακας προμήθειες για τις καθημερινές ανάγκες φορέων, μπλόκαραν εξαιτίας αυτής της αδυναμίας.

Το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε στην δημιουργία νέου θεσμικού πλαισίου για την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων, προμηθειών, υπηρεσιών, έργων και μελετών, το οποίο δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις αρχές του περασμένου Αυγούστου. Ο πολυσέλιδος νόμος με τα 386 άρθρα προκάλεσε έμφραγμα στις υπηρεσίες καθώς σήκωσαν τα χέρια ψηλά στην σύνταξη των πρότυπων τευχών. Εργολήπτες υποστηρίζουν ότι υπήρξαν περιπτώσεις που υπηρεσιακοί παράγοντες αρνούνταν να προχωρήσουν στην σύνταξη τευχών λόγω πολυπλοκότητας του νόμου, θεωρώντας ότι δεν μπορούσαν να πάρουν την ευθύνη της εναρμόνισης του θεσμικού πλαισίου. Στο υπουργείο σημειώνουν ότι η αλλαγή το νόμου καθήλωσε το σύστημα παραγωγής έργων, μολονότι το νέο θεσμικό πλαίσιο ήταν “απολύτως λειτουργικό και εφαρμόσιμο από την πρώτη μέρα της ισχύος του”.

Ωστόσο, στις 25 Σεπτεμβρίου ο κ. Σπίρτζης μεσούσης της επικαιρότητας και της απόσυρσης Καλογρίτσα από την τηλεοπτική αρένα, ανακοίνωνε την αναβολή της 4ης εργολαβίας Πάτρα –Πύργος (τμήμα Βάρδα ΑΚ Κυλλήνης), υποστηρίζοντας –μεταξύ άλλων- ότι ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί άμεσα «καθώς το ΥΠΟΜΕΔΙ και οι αρμόδιες υπηρεσίες είναι έτοιμες, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας των πρότυπων τευχών δημοπράτησης (πρότυπη διαχείριση) από την ΕΑΔΗΣΣΥ, να προχωρήσει άμεσα σε διαδοχικές δημοπρατήσεις των υπολειπομένων τμημάτων του έργου, ώστε οι διαγωνισμοί στο σύνολό τους να ξεκινήσουν με βάση τις νέες διατάξεις και να ολοκληρωθούν στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, χωρίς καθυστερήσεις».

Στελέχη της αγοράς επιβεβαιώνουν το «φρακάρισμα» των έργων, το οποίο αποδίδουν και στην αλλαγή διοίκησης της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, η οποία έχει την ευθύνη της σύνταξης των πρότυπων τευχών και η οποία είχε ζήτησε πίστωση χρόνου προκειμένου να ενημερωθεί για να προχωρήσει τις διαδικασίες. Ωστόσο, από τα τέλη Σεπτεμβρίου η ΕΑΑΔΗΣΥ είχε εκδώσει εγκύκλιο, σύμφωνα με την οποία για τις διακηρύξεις δημοσίων έργων και μελετών, «μέχρι την έκδοση νέων προτύπων εγγράφων συμβάσεων έργων καιμελετών, εξακολουθούν να εφαρμόζονται τα ήδη ισχύοντα”.

Ομοίως ίσχυαν, και οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις του ν.3669/2008 και του ν.3316/2005 (π.χ. για Κανονισμό Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών και Υπηρεσιών, για Ενιαία Τιμολόγια Έργων και ομάδες εργασιών, κλπ.), χωρίς να κωλύεται με κανένα τρόπο η διαδικασία ανάθεσης νέου έργου ή μελέτης.

Το ΥΠΟΜΕΔΙ για να αποσαφηνίσει τις παρερμηνείες, εξέδωσε χθες «ερμηνευτική εγκύκλιο με την οποία διευκρινίζονται όλες οι πιθανές αιτιάσεις, ακόμη κι αν αυτές εκπορεύονται από θέση γραφειοκρατικής νοοτροπίας». Ειδικότερα:

-Οι αναθέτουσες αρχές που ενδιαφέρονται να δημοπρατήσουν έργα και μελέτες μπορούν να προχωρήσουν με τα ήδη ισχύοντα τεύχη, κάνοντας τις αναγκαίες προσαρμογές . Έτσι για τις αναθέσεις έργων και μελετών άνω των ορίων της οδηγίας μπορούν να ενσωματωθούν οι προβλέψεις των διατάξεων της νέας οδηγίας (2014/24/ΕΕ) και για κάτω των ορίων της οδηγίας να περιληφθούν τροποποιήσεις που εισήχθηκαν με το νέο νόμο.
-Σχετικά με τη μη δυνατότητα εφαρμογής της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης, λόγω μη ανάπτυξης του ηλεκτρονικού συστήματος δημοσίων κληρώσεων, οι Αναθέτουσες αρχές μπορούν να ακολουθούν την προβλεπόμενη διαδικασία του άρθρου 117 (συνοπτικός διαγωνισμός για προμήθεια ίση ή κατώτερη των 60.000 ευρώ) μέχρι την ανάπτυξη του συστήματος.
-Σχετικά με τις βασικές τιμές ημερομισθίων, υλικών, μισθωμάτων και μηχανικών αναμένονται διορθώσεις προκειμένου να αποτυπωθεί η ορθή διάταξη.
-Διαδικασίες ανάθεσης που έχουν ξεκινήσει πριν της 8 Αυγούστου 2016 που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο νόμος ολοκληρώνονται με το καθεστώς που ίσχυε όταν ξεκίνησαν.
-Για τις απευθείας αναθέσεις το κρίσιμο σημείο για την εφαρμογή του νέου ή του παλιού νομοθετικού πλαισίου είναι η ημερομηνία σύναψη της σύμβασης.
-Εάν σε ένα διαγωνισμό η διακήρυξη δημοσιεύτηκε πριν την ισχύ του νόμου και αυτό κηρυχθεί άγονος τότε μπορούν να επαναληφθούν οι διαδικασίες άλλες δύο φορές με την ίδια διακήρυξη. Εάν και τότε δεν υπάρξει αποτέλεσμα, ο τρίτος διαγωνισμός γίνεται με νέα διακήρυξη εναρμονισμένη με το νόμο 4412/2016.

 

της Μαριάννας Τζάννε

 

newmoney.gr

RELATED ARTICLES