Η «έξοδος» των Αθηναίων για το Πάσχα τον Απρίλιο βοήθησε αρκετά στην κίνηση, με τους οδηγούς που παρέμειναν στην πόλη να παίρνουν μια μικρή «ανάσα». Ωστόσο, κατά τον μήνα Μάιο και με την επιστροφή των κατοίκων της πόλης φαίνεται πως επιστρέφουμε ξανά στην υπάρχουσα, συνεχή (και γνωστή) πλέον κατάσταση στους δρόμους της Αθήνας, με εξαιρετικά χαμηλές ταχύτητες κίνησης, ειδικά στις ώρες αιχμής.
Όπως φαίνεται από τα δεδομένα του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΕΜΠ, τον Μάιο 2023 συνολικά η Αθήνα κινήθηκε πιο αργά σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, σχεδόν σε όλες τις ώρες αιχμής, παρουσιάζοντας ωστόσο μικρή αποσυμφόρηση και καλύτερη κατάσταση τις απογευματινές ώρες.
Οι αυξήσεις γίνονται ακόμα πιο ξεκάθαρες όταν εξετάσουμε την διαφορά στον «χαμένο» χρόνο οδηγών στους δρόμους, δηλαδή την διαφορά στις συνολικές καθυστερήσεις στο σύνολο του μήνα. Ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες παρατηρήθηκαν σημαντικές αυξήσεις σχεδόν όλους τους οδικούς άξονες που εξετάστηκαν, με αισθητά αυξημένους χρόνους μετακίνησης στα δύο ρεύματα του Κηφισού, στα δύο ρεύματα της Λεωφ. Κηφισίας, αλλά και στις εισόδους στο κέντρο της Αθήνας από την Περιφ. Υμηττού προς την Κατεχάκη και την Λεωφ. Βουλιαγμένης.
Εξετάζοντας τα δεδομένα του Μαΐου 2023 συγκριτικά με τον ίδιο μήνα πριν ένα έτος, παρατηρείται συνολικά παρόμοια εικόνα σχεδόν σε όλους τους υπό εξέταση άξονες. Ωστόσο και σε αυτήν την περίπτωση παρατηρούνται αυξημένες καθυστερήσεις, ιδιαίτερα τις μεσημεριανές ώρες, οι οποίες είναι εμφανείς εξετάζοντας τις διαφορές του συνολικού χρόνου των οδηγών στον δρόμο.
Συνολικά, όλα τα διαθέσιμα δεδομένα κίνησης δείχνουν πως τον Μάιο η κίνηση επέστρεψε ξανά στην Αθήνα. Με τις αυξήσεις να είναι εμφανείς στους κυριότερους οδικούς άξονες της πόλης, το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας αποτελεί πλέον γνωστό, καθημερινό φαινόμενο και, δυστυχώς πλέον, αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των Αθηναίων.
Ωστόσο, ταυτόχρονα με την παγίωση του κυκλοφοριακού και την συνεχή αύξηση των καθυστερήσεων παρατηρείται ένα ακόμη δυσάρεστο φαινόμενο, το οποίο αφορά την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων. Συγκεκριμένα, τον Μάιο 2023 σημειώθηκαν στην Αττική 578 τροχαία ατυχήματα με 675 παθόντες. Εξ αυτών, 20 ήταν θανατηφόρα (21 νεκροί), 17 σοβαρά (19 σοβαρά τραυματίες) και 541 ελαφρά (635 ελαφρά τραυματίες). Τον ίδιο μήνα του 2022, σημειώθηκαν 621 ατυχήματα με 741 παθόντες (8 νεκροί, 22 βαριά τραυματίες, 711 ελαφρά τραυματίες). Πριν 2 έτη και συγκεκριμένα τον Μάιο 2021, σημειώθηκαν 534 τροχαία ατυχήματα με 652 παθόντες (15 νεκροί, 22 βαριά τραυματίες, 615 ελαφρά τραυματίες). Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στους νεκρούς των τροχαίων ατυχημάτων, καθώς οι νεκροί αποτελούν πλέον το 3.11% των συνολικών παθόντων τον Μάιο 2023, όταν τον Μάιο του 2022 αποτελούσαν το 1.08%, ενώ τον Μάιο του 2021 το 2.3% των συνολικών παθόντων τροχαίων ατυχημάτων.
Με την ραγδαία αύξηση των σε κυκλοφορία οχημάτων στην πόλη, είναι απαραίτητο να θυμόμαστε πάντα πως αντίστοιχα αυξάνεται και η έκθεσή μας (είτε μετακινούμαστε πεζοί είτε με αυτοκίνητο) σε περισσότερους οδηγούς, περισσότερα οχήματα και επομένως σε περισσότερους κινδύνους. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποφυγή παρόμοιων δυσάρεστων συμβάντων αποτελούν η τήρηση των ορίων ταχύτητας και του ΚΟΚ, η λελογισμένη χρήση ΙΧ καθώς και η θέσπιση ορίου ταχύτητας 30km/h από την Πολιτεία στο σύνολο του αστικού ιστού για την καθημερινή ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία στην πόλη από όλους.
Για περισσότερα στοιχεία για την κίνηση στους δρόμους, επισκεφθείτε το: https://traffic.survey.ntua.gr/ :