Προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του ΟΛΠ και ταυτόχρονα ζητήματα σε σχέση με την Ε.Ε. προκαλεί η καθυστέρηση της έγκρισης του σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων του ΟΛΠ. Το υποχρεωτικό από την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχέδιο έχει κατατεθεί προς έγκριση στο υπουργείο από τον Οκτώβριο του 2014 και ακόμα δεν έχει υπογραφεί. Αποτέλεσμα, προκειμένου ο ΟΛΠ να λειτουργεί νόμιμα, να έχουν χορηγηθεί παρατάσεις στο προηγούμενο σχέδιο ωστόσο εκ των πραγμάτων η καθυστέρηση στην έγκριση του νέου σχεδίου από το Υπουργείο Ναυτιλίας δημιουργεί “γκρίζες ζώνες” και αφήνει περιθώρια για διαφορετικές ερμηνείες, δημιουργώντας de facto συνθήκες επιχειρηματικής αβεβαιότητας.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο ΟΛΠ ως φορέας διαχείρισης του λιμανιού του Πειραιά είναι κατά την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία υπεύθυνος για την περιοχή ευθύνης του και ταυτόχρονα είναι υποχρεωμένος να διαθέτει ευκολίες υποδοχής αποβλήτων και σχεδιασμό διαχείρισης για όλα τα είδη αποβλήτων, όπως και πράγματι έχει. Το συγκεκριμένο σχέδιο έχει λήξει και τρέχει πλέον με παρατάσεις από το 2014. Όμως το στάτους αυτό αμφισβητείται στην πράξη από ενέργειες συγκεκριμένων υπηρεσιών του υπουργείου ναυτιλίας, που ανοίγουν το δρόμο και για αντίστοιχες επιχειρηματικές δραστηριότητες που αμφισβητούν εμπράκτως το ισχύον καθεστώς.
Οι γνωρίζοντες αναφέρουν πως σειρά πράξεων και ενεργειών υπηρεσιακών παραγόντων και συμβούλων του υπουργείου ναυτιλίας “σίγουρα περιπλέκουν παρά ξεκαθαρίζουν την κατάσταση”. Πολλοί μιλούν δε για απόπειρα παρείσφρησης τρίτων σε δραστηριότητες όπως τα απόβλητα της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του ΟΛΠ, η αποκομιδή επικινδύνων αποβλήτων και αποβλήτων. Η απόπειρα αυτή εκ των πραγμάτων ευνοείται από την ανεξήγητη καθυστέρηση στην έγκριση του σχεδίου.
Σημειώνεται ότι η χώρα μας είχε καταδικαστεί παλιότερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο γιατί τα λιμάνια της δεν διέθεταν κατάλληλες ευκολίες υποδοχής αποβλήτων και σχέδια. Όμως οι παρατηρήσεις και ενστάσεις της ΕΕ αντιμετωπίστηκαν και ο ΟΛΠ όχι μόνον συμμορφώθηκε με τα προβλεπόμενα αλλά και διακρίθηκε για τις υπηρεσίες του αυτές. Μάλιστα μετά από ελέγχους της European Maritime Safety Agency (EMSA) έχει χαρακτηριστεί πλέον, εξαιτίας των ευκολιών υποδοχής αποβλήτων που διαθέτει, ως Green Port .
Ωστόσο η παράταση του καθεστώτος αβεβαιότητας οδήγησε πέρυσι την άνοιξη, σε μια μάλλον απρόοπτη εξέλιξη: έγγραφο της διεύθυνσης λιμένων και λιμενικής πολιτικής του υπουργείου ναυτιλίας, ανέφερε ότι τα απόβλητα ναυπηγοεπισκευής της ζώνης ευθύνης του ΟΛΠ δεν εντάσσονται στο σχέδιο υποδοχής αποβλήτων του ΟΛΠ, ανοίγοντας το δρόμο ώστε να παρακαμφθούν οι προβλεπόμενες από το σχέδιο του ΟΛΠ διαδικασίες. Ωστόσο μετά από παρέμβαση των αρμόδιων αρχών αποκαταστάθηκαν οι διαδικασίες, αν και η εκκρεμότητα έδωσε περιθώριο να υποβληθούν καταγγελίες προς την Ε.Ε. που όμως αποκρούστηκαν από την ελληνική κυβέρνηση.
Σημειώνεται ότι το θέμα επανήλθε με νέες καταγγελίες στα τέλη της περασμένης χρονιάς, ωστόσο η Επιτροπή τηρεί τελικά θέση ουδέτερη ενώ επιβεβαιώνεται πως ο φορέας διαχείρισης, δηλαδή ο ΟΛΠ, παραμένει ο υπεύθυνος για το σχέδιο διαχείρισης.
Τονίζεται ότι σύμφωνα με το σχετικό νομικό πλαίσιο τα σχέδια διαχείρισης αποβλήτων των λιμανιών πρέπει να αναθεωρούνται κάθε τρία χρόνια. Για τον ΟΛΠ αυτά συμπληρώθηκαν το 2014 και έτσι η διοίκηση του κατέθεσε για έγκριση το αναθεωρημένο σχέδιο τον Οκτώβριο εκείνου του έτους. Έκτοτε, και ενώ το σχέδιο υποστηρίζεται από τον ΟΛΠ, εκκρεμεί η έγκριση δημιουργώντας προβλήματα.
Επιπλέον απορίες δημιουργεί το τελευταίο διάστημα και το γεγονός πως νέο έγγραφο υπηρεσιών του υπουργείου εκτιμάται πως θέτει, ακούσια ή εκούσια, σε αμφισβήτηση και το νομικό πλαίσιο διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων και αποβλήτων που προέρχονται από επιχειρήσεις απορρύπανσης. Αμφισβήτηση που κατά ορισμένες πληροφορίες δημιουργεί εκ νέου γκρίζες ζώνες.
Σε κάθε περίπτωση θεωρείται αναγκαίο να δοθεί μια διάφανη λύση από το αρμόδιο υπουργείο ναυτιλίας στο χρονίζον πρόβλημα.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
capital.gr