Καθοριστικό για το μέλλον των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων αναμένεται να αποδειχθεί το 2016, καθώς η συνεχής συρρίκνωση της «πίτας» των δημοσίων έργων στην Ελλάδα, οι αγκυλώσεις που καταγράφονται στην υπογραφή νέων συμβάσεων μεγάλων έργων στη χώρα, αλλά και η σταθερή δυσκολία ανάληψης νέων έργων στο εξωτερικό, αποτελούν σημαντικές προκλήσεις, που δύσκολα θα ξεπεραστούν φέτος. Είναι χαρακτηριστικό ότι με το πέρας του 2015, το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των τριών μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Αβαξ) είχε υποχωρήσει πλέον σε 7,6 δισ. ευρώ, από 8,8 δισ. ευρώ το 2014 και σχεδόν 10 δισ. ευρώ που βρισκόταν το 2013.
Εν ολίγοις, η «προίκα» των ομίλων για το μέλλον διαρκώς μειώνεται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου, ιδίως από τη στιγμή που επί του παρόντος, είναι πολλές οι εκκρεμότητες που θα πρέπει να επιλυθούν μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών, έως ότου ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση του πακέτου Γιούνκερ, μεγάλο μέρος του οποίου θα πρέπει να υλοποιηθεί με το σύστημα των ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα) και σε κάθε περίπτωση απαιτείται η χρηματοδότηση μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων, προκειμένου να απελευθερωθούν τα σχετικά κοινοτικά κονδύλια. Eπίσης, το ζήτημα της ενίσχυσης του ανεκτέλεστου υπολοίπου αποκτά πρόσθετη σημασία, αν συνυπολογιστεί ότι οι τρεις όμιλοι διαθέτουν συνολικές δανειακές υποχρεώσεις που προσεγγίζουν τα 3 δισ.
Οπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα, οι τρεις όμιλοι θα εστιάσουν φέτος στην επιτάχυνση των εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες, απ’ όπου προσδοκούν και σημαντικές ροές εσόδων στο μέλλον, καθώς έχουν συμμετοχή και στις εταιρείες διαχείρισης. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, τα έργα πρόκειται να αποπερατωθούν σε περίπου 12 μήνες από σήμερα, γεγονός που σημαίνει ότι φέτος οι εργασίες θα επιταχυνθούν σημαντικά, προσφέροντας σε κύκλο εργασιών και κερδοφορία.
Ωστόσο η βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων εξαρτάται και από τις πληρωμές του Δημοσίου, με το παρελθόν στον τομέα αυτό να είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο. Οπως ανέφερε η διοίκηση της J&P Αβαξ στην οικονομική έκθεση της εισηγμένης, το ελληνικό Δημόσιο σταμάτησε τις πληρωμές για την εκτέλεση δημοσίων έργων και δεν κατέβαλε τη χρηματοδοτική του συμβολή στο πλαίσιο των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης για τους οδικούς άξονες. Ως εκ τούτου, συνεπεία και της οικονομικής στενότητας που προκλήθηκε πέρσι στα δημόσια οικονομικά και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων, «ο τραπεζικός τομέας ανέστειλε την παροχή ρευστότητας και εγγυήσεων προς τις εταιρείες, με αποτέλεσμα την αδυναμία εκτέλεσης των έργων λόγω έλλειψης κεφαλαίου κίνησης. Παράλληλα, ανατράπηκε ο προγραμματισμός δημοπρασιών νέων έργων και η προώθηση έργων παραχώρησης, όπως χαρακτηριστικά είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, με τους περισσότερους διαγωνισμούς να οδηγούνται σε αναβολές».
Η εικόνα αυτή που περιγράφει η J&P Αβαξ έχει περιορίσει τις αναλήψεις νέων έργων, μειώνοντας το ανεκτέλεστο υπόλοιπο, σε μια περίοδο που και η διέξοδος στο εξωτερικό και ιδίως στις χώρες του Περσικού Κόλπου, είναι εξαιρετικά δυσχερής, καθώς η πτώση των τιμών του πετρελαίου έχει οδηγήσει σε περιστολές δαπανών και στην ακύρωση σημαντικών έργων υποδομής.
πηγή: kathimerini.gr/ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΣΑΝΟΓΛΟΥ