Tα έργα που θα αλλάξουν τη Δυτική Ελλάδα

92

  

Έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά που προσεγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ θα αλλάξουν τη Δυτική Ελλάδα.

Μέσα τον επόμενο χρόνο, τα πρώτα βήματα για την αλλαγή σελίδας σε μία περιφέρεια της χώρας με μεγάλο έλλειμμα υποδομών θα έχουν ολοκληρωθεί, ξεκινώντας με την παράδοση της παράκαμψης Αμφιλοχίας στα τέλη του καλοκαιριού.

Λιμνάζοντα για δεκαετίες έργα, που έχουν γίνει πια παραδείγματα προς αποφυγή, όπως Πατρών – Πύργου, Αμβρακία Οδός, σιδηροδρομική σύνδεση Πάτρας – Αθήνας και στοίχισαν σε όρους ανάπτυξης, κυρίως όμως ανθρώπινων ζωών στην άσφαλτο, έχουν ξεβαλτώσει.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του οδικού άξονα Πατρών – Πύργου. Μιλώντας σε ημερίδα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στο Μεσολόγγι, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, επαναβεβαίωσε ότι τα πρώτα 56 χλμ. από τον Πύργο θα δοθούν στην κυκλοφορία σε 36 μήνες, ενώ τέσσερις μήνες αργότερα θα παραδοθεί το σύνολο του έργου (74,5 χλμ.), προϋπολογισμού 332 εκατ. ευρώ.

Σήμερα στον άξονα υπάρχουν τρία ενεργά εργοτάξια.

Αναφερόμενος δε στο έργο οδικής ασφάλειας, ύψους 30 εκατ. ευρώ, που τρέχει στον υφιστάμενο άξονα, ο οποίος όχι άδικα χαρακτηρίζεται ως καρμανιόλα, ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε το βαρύτατο τίμημα σε επίπεδο τροχαίων ατυχημάτων που έχει πληρώσει η ευρύτερη περιοχή. Το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2023, προκειμένου να διασφαλίσει ασφαλέστερες διελεύσεις μέχρι να κατασκευαστεί ο αυτοκινητόδρομος.

Πρώτη κορδέλα εντός καλοκαιριού

Αντίστοιχα, το πολύπαθο Άκτιο – Αμβρακία προχωρά. Το έργο των 150 εκατ. ευρώ αφορά στην κατασκευή της Αμβρακίας Οδού, μήκους 32,2 χλμ., εκ των οποίων τα 1,3 χλμ. περιλαμβάνουν το σύνολο των εργασιών, ενώ στα υπόλοιπα ολοκληρώνονται υπολειπόμενες εργασίες.

Παράλληλα, προβλέπεται σύνδεση με την Ιόνια Οδό. «Πρώτο ορόσημο αυτού του έργου είναι η παράκαμψη της Αμφιλοχίας, μήκους 17 χλμ., που θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, καθώς σήμερα όλα τα οχήματα από και προς τις ακτές του Ιονίου, περνούν μέσα από την πόλη, με αποτέλεσμα τη μεγάλη κίνηση ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες.

Η παράκαμψη της Αμφιλοχίας παραδίδεται εντός του καλοκαιριού και το σύνολο του έργου Άκτιο – Αμβρακία θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2023», είπε ο κ. Καραγιάννης.

Έργα υποδομών 300 εκατ. ευρώ στην Αιτωλοακαρνανία

Ειδικά για την Αιτωλοακαρνανία το πλάνο έργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αθροίζει πάνω από 300 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας σημαντικά έργα για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων.

«Προχωράμε άμεσα την κατασκευή δικτύου άρδευσης και αποστράγγισης για την εξυπηρέτηση αγροτικής περιοχής, συνολικής έκτασης 38.000 στρεμμάτων, σε Αμβρακία, Αμφιλοχία και Βάλτο», ανακοίνωσε ο υφυπουργός, προσδιορίζοντας τον προϋπολογισμό στα 64,5 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Επί του παρόντος, ολοκληρώνεται η διαδικασία των απαλλοτριώσεων, ώστε η δημοπράτηση να γίνει ως τον Ιούλιο.

Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι οι μελέτες για την κατασκευή της νέας γέφυρας του Ευήνου. Θα κατασκευαστούν, επίσης, γύρω από την Ιόνια Οδό αντιπλημμυρικά έργα περίπου 80 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μερίδιο να αντιστοιχεί στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας.

Ως προς τις οδικές συνδέσεις, προχωρά η σύνδεση της Λευκάδας με το Άκτιο, μέσω δύο νέων οδικών τμημάτων που αντικαθιστούν ή βελτιώνουν ήδη υπάρχοντα. Το ένα είναι το Άκτιο – Άγιος Νικόλαος, μήκους 5 χλμ., ενώ το δεύτερο το Βόνιτσα – Λευκάδα μήκους 16 χλμ., με συνολικό κόστος 48,1 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, τα πρώτα 5 χλμ. του έργου εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμα προς παράδοση νωρίτερα από τις προβλέψεις του χρονοδιαγράμματος. Συνολικά το έργο αναμένεται να παραδοθεί το καλοκαίρι του 2023. Αντίστοιχα, οι μελέτες για τη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό έχουν ήδη ανατεθεί.

Βασικό κομμάτι του παζλ ο σιδηρόδρομος

Τη μερίδα του λέοντος, όμως, έχουν τα σιδηροδρομικά έργα. Βεβαίως η Δυτική Ελλάδα σιδηρόδρομο ακούει και σιδηρόδρομο δεν βλέπει εδώ και πολλά χρόνια.

Μια ο κακός σχεδιασμός, μία τα εμπόδια της οικονομικής κρίσης και η αδυναμία χρηματοδότησης, αλλά και οι διαχρονικές παθογένειες, το τρένο έχει γίνει σαν το γεφύρι της Άρτας.

Σήμερα, ο σχεδιασμός τρέχει σε τρεις άξονες. Αρχικά, την ολοκλήρωση της σύγχρονης γραμμής που θα ενώσει επιτέλους την Πάτρα με την Αθήνα, για την οποία προχωρούν οι εργασίες και οι διαγωνισμοί (βρίσκονται σε τελικό στάδιο) στα τμήματα Κιάτο – Ροδοδάφνη και Ροδοδάφνη – Ρίο, συνολικού προϋπολογισμού 565 εκατ. ευρώ.

Δεύτερο πυλώνα του σχεδιασμού αποτελούν τα έργα νέας γενιάς της ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 4 δισ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνεται η σύνδεση του νέου λιμανιού της Πάτρας, με υπογειοποίηση στο μεγαλύτερο τμήμα εντός του πυκνού αστικού ιστού.

Ο διαγωνισμός για το έργο, προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ, πέρασε πριν 10 ημέρες στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και το CEF. Ο κύκλος του σιδηρόδρομου ολοκληρώνεται με το έργο εκσυγχρονισμού κι επαναλειτουργίας της υφιστάμενης γραμμής από Πάτρα ως Πύργο. Η πρώτη φάση του έργου αναμένεται να δημοπρατηθεί στις αρχές Ιουλίου.

«Μέσα σε μία απαιτητική, οικονομικά και κοινωνικά, συγκυρία, έχοντας αντιμετωπίσει μια μεγάλη υγειονομική κρίση και διανύοντας μία από τις μεγαλύτερες ενεργειακές κρίσεις, προχωράμε με σταθερά βήματα. Αξιοποιούμε με διαφάνεια και τόλμη κάθε διαθέσιμο χρηματοδοτικό εργαλείο, κινητοποιούμε όλες τις υγιείς δυνάμεις του τόπου ώστε να στηρίξουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη και να εκσυγχρονίσουμε τις υποδομές μας», ανέφερε κλείνοντας ο κ. Καραγιάννης.

ot.gr